StoryEditor
izbori u hrvatskoj

Teške optužbe na Milanovićev račun u Otvorenom: ‘Želi moć i manipulira mimo ustavnih načela‘

Piše desk  /  12.04.2024., 09:08h

U HRT-ovoj emisiji "Otvoreno" u četvrtak se analiziralo HRejting i govorilo se o tome što se može očekivati u preostala četiri dana kampanje.

Predizbornu kampanju su komentirali komunikacijska stručnjakinja Smiljana Leinert Novosel, profesorica političke komunikacije Nikolina Borčić, dekan Visoke škole za komunikacijski management "Edward Bernays" Damir Jugo i politolog Pero Maldini. Ukupni broj mandata nakon ankete u deset izbornih jedinica je da HDZ ima 60 mandata dok SDP-ova koalicija "Rijeke pravde" dobiva 44 mjesta. Nadalje, Penavin Domovinski pokret osvojio bi 14 zastupnika, Most je na devet zastupnika, Možemo! ima njih devet, IDS ima dva zastupnika, još dva mandata koja su preostala pripadaju Fokusu i međimurskom županu Matiji Posavcu, prenosi Direktno.

Smiljana Leinert Novosel rekla je kako su rezultati HRejtinga temeljni kamen o kojem se može razgovarati. Rekla je da nikako ne želi tvrditi da su to brojevi koji će se zapravo vidjeti u noći između srijede i četvrtka. "Može još biti promjene raspoloženja kod ljudi i ti podaci se još mogu donekle mijenjati. Evidentno je da je HDZ uspio zadržati svoje izborno tijelo. Kaže se da je u većim urbanim mjestima ponešto izgubio, ali je zato s druge strane dobio na snazi", kazala je. Komunikacijska stručnjakinja je rekla kako za SDP i partnere dosadašnji podaci pokazuju da je situacija za nijansu bolja nego prošlog puta kod Restart koalicije.

"Domovinski pokret dobro se drži, Most i Možemo! solidno po ovim podacima. To su orijentacijske točke, ali nikad ne možemo biti sigurni. Do sada je izborna trka bila dosta mirna, dosta defenzivna, ne znamo je li se nešto sprema", kazala je. Damir Jugo rekao je da s obzirom na sve što smo vidjeli zadnjih dana, SDP nije uspio kapitalizirati ono što su imali do sada, pogotovo kako je izgledalo onog trenutka kad se Zoran Milanović uključio aktivno u kampanju. "Ako ćemo gledati ove brojke, HDZ ima svega nekoliko mandata manje od izbora 2020. godine kada su imali iznenađujuće dobar rezultat, u usporedbi s anketama koje smo analizirali isto tada nekoliko dana", kazao je.

‘Umjesto programom, bavimo se gebisom i kravicom‘

Jugo je dodao da je ovaj SDP-ov rezultat opet neznatno bolji od Restart koalicije za koju se tada komentiralo da je ostvarila jako loš rezultat. "Ili se taj efekt Zorana Milanovića i njegovo uključenje u kampanju ispuhao do trenutka kada je istraživanje provedeno, ili postoji drugi scenarij da je SDP stajao zaista loše prije njegovog uključivanja u kampanju i da bi bez njega taj rezultat bio značajno loši", rekao je Jugo. Pero Maldini kazao je kako je teško na temelju ovoga parcijalno izvlačiti i komentirati rezultate pojedinih stranaka i njihovih izgleda.

"Mislim da će najvažnija u ovoj priči biti izlaznost i D‘Hondtova metoda, jer jedno s drugim čini matematiku u kojoj će se u konačnici sve odrediti. Je li Milanović napravio medvjeđu uslugu kompletnoj oporbi, pogotovo SDP-u? Očigledno je. Čini se da su možda u odnosu na prošle izbore, da su tu riječ o dva, maksimalno tri mandata", rekao je. Kazao je da se uspoređujući s rezultatom prije četiri godine, može vidjeti da se klatno koje je pomaknuto s Milanovićevim upadom u izborni sustav, zapravo u jednom trenutku zanjihalo.

Dodao je da se zbog toga manje više se uravnotežilo gotovo u onome istome, postupcima gdje je manje ili više već petrificirano hrvatsko biračko tijelo, manje ili više već opredijeljeno prema svojim favoritima. "Neodlučni ne znači da su neodlučni, najmanje pola tih neodlučnih su apstinenti, a oni ostali, koji su neodlučni, nisu između ljevice i desnice, nego hoće li izaći. Dakle, razočarani birači ili jedne ili druge političke opcije koji će izaći ili neće izaći u odnosu, hoće li dostatno zadovoljiti njihovi favoriti njihove želje, ili će na neki način glasovati protiv, da ne bi dobila suparnička ekipa", rekao je.

‘Bavimo se gebisom i kravicom‘

Nikolina Borčić ističe da je kampanja besadržajna, lišena konkretne argumentacije, što će u konačnici utjecati na izlaznost. "Vjerujem da brojni ljudi, kada ih pitate hoće li glasati, kažu kako njihov glas ničemu ne vodi. To je definitivno dokaz da se mi nikako ne primičemo sadržaju, cijelo vrijeme se sve svodi na dojam. I sve se svodi uistinu na to, smijemo li nešto imenovati, ne smijemo li imenovati i na to nekako nadmetanje imenovanjem", poručila je, piše HRT.

"Umjesto programom, mi se u kampanji bavimo gebisom i kravicom", rekla je Borčić. Jugo je rekao da u cijeloj tehnologiji kampanje, pogotovo kad je ovako besadržajna, pitanje je tko dominira i nameće teme. Zadnjih tjedan dana pratimo što je Oleg Butković pitao Zorana Milanovića, onda mu ovaj odgovara", rekao je Jugo.

‘Upao je u kampanju pomažući SDP-u‘

Tu nije stao. "Milanović se upleo u tu raspravu i već nekoliko dana odgovara na teme koje mu se serviraju iz HDZ-a. U jednom trenutku birači će se toga zasititi. Ništa nismo čuli o programima. Ovakvu retoriku i sadržajnost uveo je Zoran Milanović svojim ulaskom u kampanju. Maksimalno je spustio razinu političke komunikacije u kampanji, koja je bila inače niska. Kampanja se svela na dosjetke i tko je duhovitiji", rekao je.

Pero Maldini je naglasio kako je Milanović protuustavno posegnuo za pravima koja mu ne pripadaju. "Upao je u kampanju pomažući SDP-u i grupaciji, a koristeći ih za vlastito promoviranje. Milanović želi moć i na određen način manipulira kako bi mogao utjecati na sastav buduće vlade i poslijeizbornu većinu mimo ustavnih načela", rekao je.

Dnevnik.ba

29. travanj 2024 12:14