

F/A-18 Super Hornet
Američka mornarica izgubila skupocijeni Super Hornet nakon napada Hutija: Nosač aviona izveo oštar manevar i pao je u more
Borbeni avion F/A-18 Super Hornet američke mornarice izgubljen je u moru nakon što je pao s nosača aviona USS Harry S. Truman, priopćila je jučer mornarica.
Američki dužnosnik rekao je da početna izvješća s mjesta događaja pokazuju kako je Truman izveo oštar manevar kako bi izbjegao napad hutija, što je doprinijelo tome da borbeni avion padne u more. Hutijski pobunjenici iz Jemena jučer su preuzeli odgovornost za napad dronovima i projektilima na nosač aviona, koji se nalazi u Crvenom moru kao dio velike američke vojne operacije protiv te skupine koju podupire Iran.
Mornarica je potvrdila da su svi članovi posade na brodu na sigurnom te da je jedan mornar lakše ozlijeđen.
"F/A-18E bio je u postupku tegljenja u hangar kada je ekipa za pomicanje izgubila kontrolu nad zrakoplovom. I zrakoplov i vučno vozilo pali su preko palube. Mornari koji su teglili avion odmah su reagirali i sklonili se prije nego što je avion pao u more. Istraga je u tijeku", stoji u priopćenju.
Drugi američki dužnosnik rekao je za CNN da je zrakoplov potonuo. Prema podacima mornarice, jedan F/A-18 Super Hornet vrijedi više od 60 milijuna dolara.
Američki nosači zrakoplova – najveći ratni brodovi na svijetu, dugački gotovo 335 metara i s istisninom od gotovo 100.000 tona – iznenađujuće su upravljivi s obzirom na svoju veličinu.
Pogonjeni dvama nuklearnim reaktorima koji pokreću četiri propelerske osovine, nosači klase Nimitz, poput Trumana, mogu postići brzine veće od 55 km/h.
Manevri za izbjegavanje
Točan opis manevra koji je Truman izveo kako bi izbjegao vatru nije objavljen, ali fotografije i snimke nosača klase Nimitz na stranicama američkog Ministarstva obrane pokazuju da ti golemi brodovi mogu imati značajan nagib pri velikim brzinama.
Snimka prikazuje kako izgledaju manevri, ali ne prikazuje trenutak u kojem je avion pao u more.
Carl Schuster, bivši kapetan američke mornarice, rekao je za CNN da nosači, kako bi izbjegli raketne napade, koriste taktiku "cik-cak manevra".
"Obično se izvodi niz izmjeničnih skretanja pod kutom od 30 do 40 stupnjeva. Svako skretanje traje oko 30 sekundi, a započinje naglim okretanjem, poput vožnje u automobilu koji vozi cik-cak," objasnio je Schuster.
"Brod se naginje oko 10 do 15 stupnjeva u skretanju, ali time se premješta za 100 do 200 metara od očekivane točke pogodka" ako brod plovi maksimalnom brzinom, dodao je.
Grupa Truman Carrier Strike trenutno je raspoređena na Bliskom istoku i u trenutku incidenta nalazila se u Crvenom moru.
Mornarica je u ponedjeljak naglasila da borbena grupa i njezino zrakoplovno krilo "ostaju potpuno sposobni za izvršavanje misije".
Dnevnik.ba