StoryEditor
teška prometna nesreća

Prometni stručnjak o tragediji u Vinkovcima: Ministar je teško i bahato kršio Zakon o sigurnosti prometa

Piše desk  /  11.11.2023., 14:36h

Nakon teške prometne nesreće koja se dogodila u ranim jutarnjim satima u subotu s jednom poginulom osobom, a u kojoj je sudjelovao ministar obrane Mario Banožić, prometni stručnjak Željko Marušić dao je svoj uvid na cijeli tragičan događaj.

"Već prva izvješća ukazuju na medijsku autocenzuru: jutros u 6.15 na državnoj cesti DC-55, na izlazu iz Vinkovaca prema Županji, u uvjetima otežane vidljivosti zbog magle, ministar Banožić je pretječući, ne obilazeći (!) kombi, ušao ‘u škare‘ te se na suprotnom traku automobilom sudario s nadolazećim kombijem.

O silini udara i magnitudi kršenja prometnih propisa počinjen svjedoči činjenica da je 40-godišnji vozač kombija poginuo, a vozač automobila teško je ozlijeđen.

Tragične posljedice

Ministar Banožić je teško, bahato kršio Zakon o sigurnosti prometa na cestama jer u uvjetima otežane vidljivosti brzinu nije prilagodio uvjetima (članak 51. stavak 1 – ‘Vozač je dužan brzinu kretanja vozila prilagoditi osobinama i stanju ceste… te vidljivosti i preglednosti … tako da vozilo može sigurno zaustaviti pred svakom zaprekom, koju u konkretnim okolnostima može predvidjeti…‘) te, posebice jer se u uvjetima otežane vidljivosti zbog magle upustio u pretjecanje kombija (članak 66. stavak 2 ‘Vozač ne smije pretjecati i obilaziti kad time, s obzirom na karakteristike ceste i postojeće okolnosti na cesti… ugrožava druge sudionike u prometu‘).

Vozač je to neodgovorno radio jer je dobro znao kako na toj dionici, u tom trenutku nema nikakvog rizika da bi bio kažnjen za teška kršenja prometnih propisa! Zbog toga je ova nesreća poučna i pokazuje koliko je pogrešna prometna strategija koja se temelji na podjednakoj prosječnoj krivnji za prometne nesreće (postotno 33-33-33) i kako treba dodatno ulagati u edukaciju vozača. Ako je itko bio educiran o važnosti poštivanja prometnih propisa to je ministar Banožić.

I kad na cesti nema policije, to ne vrijedi ništa. A ako dodatno ‘needucirani‘ vozač iz Hrvatske pređe u Sloveniju, odmah postaje ‘educirani‘ i skida nogu s gasa. Također, kazne za počinjene prekršaje iznose samo 130 eura, odnosno 65 za plaćanje u roku tri dana.

Tragične posljedice za vozača kombija ukazuju da možda nije bio vezan, a istraga će pokazati je li pritom bilo drugih kršenja prometnih propisa – konzumacija alkohola i drugih zabranjenih sredstva, korištenje mobitela…

Pouke ove tragične nesreće

1. Bitno povećati izvjesnost kažnjavanja! Za to je najvažnije ceste, posebice opasna mjesta, premrežiti radarskim kamerama, uvesti mehanizam objektivne odgovornosti (kaznu prvenstveno plaća vlasnik vozila) te provesti katarzu pravosudnog sustava, u cilju bitnog povećanja njegove pravednosti i učinkovitosti.

2. Kazne za neprilagodbu brzine uvjetima (članak 51. stavak 1) i nepropisno pretjecanje (članak 66. stavak 2) povećati sa 130 eura na 200 do 2000 eura, uz oduzimanje vozačke dozvole od 3 do 12 mjeseci, ako se pritom izazove prometna nesreća.

3. Javni dužnosnici svojim ponašanjem u vožnji i odnosom prema drugim sudionicima u prometu trebaju biti pozitivan primjer drugima", napisao je prometni stručnjak za Autoportal.

Podsjetimo, u teškoj prometnoj nesreći smrtno je stradao vozač kombija, dok je ministar koji je upravljao automobilom iz vinkovačke bolnice prevezen u KBC Osijek s teškim ozljedama, ali ipak izvan životne opasnosti.

Dnevnik.ba

18. srpanj 2024 03:22