Denis Lasić i Asmir Dževlan
Zbog istrage europskog tužitelja protiv Lasića i Dževlana: Europska investiticijska banka obustavila financiranje Autocesta FBiH!
Europska investicijska banka obustavila je povlačenje svih svojih operativnih kredita namijenjenih izgradnji Koridora Vc, navodi se u internom dokumentu Javnog poduzeća Autoceste Federacije BiH koji je dostavljen Vladi Federacije BiH.
Autoceste FBiH više od šest mjeseci ne mogu povlačiti sredstva Europske investicijske banke (EIB). Iako u izvješću upućenom Vladi FBiH nisu navedeni razlozi zbog kojih EIB ne dopušta financiranje Koridora Vc, obustava se poklapa s istragom Ureda europskog javnog tužitelja (EPPO) protiv aktualnih čelnika Autocesta FBiH, piše Istraga.ba.
– Ured europskog javnog tužitelja (EPPO) u Veneciji (Italija) formalno je imenovao šest osoba kao osumnjičenike, uključujući tri bosanskohercegovačka javna dužnosnika, u vezi s navodnom prekograničnom korupcijom u projektu izgradnje paneuropskog autocestovnog koridora koji povezuje Mađarsku i istočnu Hrvatsku s Bosnom i Hercegovinom i Jadranskim morem – priopćeno je početkom listopada iz Ureda europskog tužitelja u Veneciji.
Istraga se, kako je navedeno u priopćenju, odnosi na dionicu dugu 35 kilometara između Medakova i Poprikuša, odnosno na dio konzultantskog projekta vrijednog četiri milijuna eura u okviru šire izgradnje autoceste vrijedne 340 milijuna eura.
– Cjelokupni projekt financira Europska investicijska banka s 87 posto, a nacionalni proračun Bosne i Hercegovine s preostalih 13 posto. Istraga je pokrenuta nakon što je EIB prijavio EPPO-u sumnje na manipulacije u postupku nabave konzultantskih usluga vezanih uz autocestu, navodno favorizirajući talijansku tvrtku sa sjedištem u Veroni – navedeno je u priopćenju EPPO-a.
Pod istragom su, kako je ranije objavljeno, generalni direktor JP Autoceste Denis Lasić, izvršni direktor Autocesta Asmir Dževlan, konzultant u Autocestama Erdal Trhulj te službenica za javne nabave Katica Vranjković. Prema informacijama Istrage, u travnju 2023. godine proveden je postupak javne nabave – „Nadzor nad izvođenjem radova na poddionici Ozimice – Poprikuše“. Prve istražne radnje provedene su krajem 2024. godine. Nakon što je EPPO započeo provjere zbog zlouporabe sredstava EIB-a, EIB je odlučio prekinuti poslovanje s Autocestama FBiH.
Autoceste Federacije BiH u svom izvješću Vladi FBiH navode da se ovo javno poduzeće posljednjih godina suočava s problemima likvidnosti, što je posebno došlo do izražaja u posljednje tri godine.
– Dospjele, a neplaćene obveze po međunarodnim kreditima na dan 1. rujna 2025. godine iznose 140 milijuna konvertibilnih maraka. Navedeni iznos, uvećan za buduće obveze do kraja tekuće godine po istoj osnovi, bit će potrebno reprogramirati, budući da ih JP Autoceste nije u mogućnosti podmiriti u kratkom roku zbog značajnih predfinanciranja projekata na Koridoru Vc. Vlada FBiH je 4. kolovoza 2025. godine na hitnoj sjednici izmijenila i dopunila odluku o usvajanju programa utroška sredstava. Tom je odlukom preusmjereno 50 milijuna maraka za izgradnju dionice Medakovo – Ozimica te 24 milijuna maraka za izgradnju dionice Tunel Kvanj – Buna, odnosno za isplatu avansa izvođaču radova, budući da je EIB više od pola godine zaustavila povlačenje svih svojih operativnih kredita namijenjenih izgradnji Koridora Vc, čime je dovedena u pitanje mogućnost nastavka radova na tim projektima. Kapitalni transfer za dionicu Medakovo – Ozimica doznačen je JP Autoceste početkom rujna, dok se za tunel Kvanj – Buna očekuje u narednom razdoblju – piše Istraga.ba.
Dnevnik.ba