StoryEditor
pobjeda na Wimbledonu

Srpski intelektualci kritizirali Novaka Đokovića zbog Srebrenice

Piše desk  /  16.07.2022., 08:00h

Kazališni reditelj Kokan Mladenović izjavio je kako je sramota što je tenisač Novak Đoković u Beogradu slavio svoju pobjedu na Wimbledonu baš na godišnjicu genocida u Srebrenici, 11. srpnja. "Nikad više velikih Srba i kulta Srbije, a nikad jadnija i opustošenija zemlja u kojoj živimo", rekao je Mladenović na plenumu "Quo vadis, Balkan" na Petrovaradinskoj tvrđavi u Novom Sadu i dodao da je Đoković tom proslavom "valjda liječio neke svoje komplekse".

On je ocijenio da nikad više kao danas nije bilo toliko “velikih Srba i kulta Srbije, a nikad jadnija i opustošenija zemlja u kojoj živimo”.

“Kako kaže moj kolega Oliver Frljić, nacija je posljednji azil za neuspješne ljude. Kada ništa niste napravili, onda ste Srbin, Hrvat, Bošnjak, Makedonac ili što već ne”, rekao je Mladenović.

Dodao je da je sramotno i to što se u Srbiji dogodilo s filmom “Quo vadis, Aida?” i ocijenio da to pokazuje “jednu ukupnu nesvijest” onih koji vode državu i kulturu što je vrijedno i pokazuje “zacementirani zaokret u devedesete godine”.

“Iluzorno je očekivati da ova kamarila na vlasti, koja je ista kao i devedesetih godina 20. stoljeća, može biti bolje. Oni bi bili najsretniji da se istina iz tih godina nikada ne sazna”, kazao je Mladenović.

On je naveo da je za posljednjih 10 godina u Beogradu režirao dva puta.

“Jednostavno su me istjerali u bolje, u izbjegličke kazališne dane. I sretan sam u tome jer ne želim da sudjelujem u kompromisima koji čine aktualni Kazališni život u Beogradu. Mnoge naše kolege od ugleda i karijere otišli su na mračnu stranu, ne bi li dobili privilegije u zrelim godinama”, rekao je Mladenović.

Dodao je da u Srbiji ne postoji politička alternativa, sem “jadne, koristoljubive, nesposobne opozicije”.

Osnivačica Fonda za humanitarno pravo Nataša Kandić također je kritizirala proslavu pobjede Novaka Đokovića.

“Nesporno je da vlast zna što je 11. srpanj i da je vrlo svjesno organizirala tu proslavu baš na taj dan”, kazala je Nataša Kandić.

Ona je rekla da je očigledno da film “Quo vadis, Aida?” ne može da bude dio kulture sjećanja u Srbiji.

“U Srbiji u posljednje tri-četiri godine imamo stanje koje je bezizgledno kada su politike sjećanja u pitanju. Prepreke su postavljene s najvišeg institucionalnog nivoa“, ocijenila je ona.

Dodala je da još uvijek vjeruje da ako se popišu sve žrtve, onda je moguće smanjiti taj etnonacionalistički pristup i bit će više za kulturu i za građanski aktivizam.

Osnivačica Regionalne akademije za razvoj demokracije Aleksandra Jerkov kazala je da Novi Sad ignorira činjenicu da je Novosađanka Jasna Đuričić izabrana za najbolju europsku glumicu ove godine za ulogu u filmu “Quo vadis, Aida?”.

“Novi Sad, europska prijestolnica kulture, ni na jedan način nije priznao tu činjenicu, nije uvažio to što je ona postigla”, kazala je Aleksandra Jerkov.

Književnik Svetislav Basara rekao je da nepostojanje kulture sjećanja u Srbiji nije od jučer i dodao da ni bivši visoki državni funkcioneri Vojislav Koštunica i Boris Tadić “nisu mrdnuli” povodom toga, iako su mogli “bezbolno” da se bave kulturom sjećanja.

“Nacionalizam je drastično opao, prije nego što su streljali Đinđića. Ali, Koštunica i Tadić su se lažno predstavljali kao demokratska elita. A oni su sve gurali pod tepih, dok đubre nije pokuljalo na površinu”, kazao je Basara.

Prema njegovim riječima, na političkoj sceni, sem Građanskog demokratskog foruma i Lige socijaldemokrata Vojvodine koji su marginalni, nema nijedne partije koja uopće pominje mogućnost suočavanja s prošlošću.

“Da bi se stvari promijenile moraju se promijeniti politike”, rekao je Basara.

On je ocijenio da 80 posto srpske populacije misli da je ono što je Mladić uradio u Srebrenici “vrlo dobro”, a od tog broja njih 25 posto neće imati problem i da to javno kaže.

Operska umjetnica Katarina Jovanović kazala je da su nacionalizam i profesionalni patriotizam one stvari koje nikakve dodirne tačke nemaju s bavljenjem umjetnošću.

“Ignoriranje umjetničkog djela je svojstvo svake totalitarne države. Totalitarizam se igra podacima, zato ne žele da izbroje žrtve, da bi mogli da i dalje, do u beskraj, da manipuliraju žrtvama”, kazala je Katarina Jovanović.

Glumac i pisac Feđa Štukan rekao je da se uzda u generacije milenijalaca, “djece s telefonom u rukama”, jer su mu dostupne sve informacije i samim tim ih je teško prevariti.

On je ocijenio da je korijen zla u crkvama i vjerskim zajednicama, koje je optužio da su kreatori i nacionalističke ideologije i nacionalističkih stranaka.

Plenum “Quo vadis, Balkan” organizirala je Regionalna akademija za razvoj demokracije, uz podršku Europskog fonda za Balkan.

Dnevnik.ba

19. travanj 2024 22:27