StoryEditor

Primorac: Ulaganje u nove tehnologije dugoročno će nam donijeti pozitivne efekte

Piše D  /  06.09.2019., 10:09h

„Rast baze korisnika i kontinuirano ulaganje u nove tehnologije potvrda su opravdanosti odluke da samo kontinuiranim investicijama možemo dugoročno osigurati stabilan rast“, ističe Primorac.
 
Gospodine Primorac, prošlo je prvih šest mjeseci ove poslovne godine koja je bila u znaku 4G mreže. Kakvi su rezultati HT ERONET-a?
 
– Ono što želim ponajprije naglasiti jest da je, općenito, u telekomunikacijskom sektoru, već dugi niz godina, očigledan pad prihoda. Tako je i HT ERONET, u prvih pola godine, ostvario lošiji rezultat od očekivanoga, s obzirom na niz stvari koje nismo mogli predvidjeti našim planom. 
 
Neto dobit HT ERONET-a u prvih je pola godine negativna, ali očekujemo da se taj rezultat neutralizira u drugoj polovici godine, primarno zahvaljujući svim aktivnostima koje smo poduzeli i koje poduzimamo.  
 
Koji su razlozi za takav rezultat?
 
– Bitno je naglasiti da u situaciji u kojoj je pad prihoda prisutan na tržištu, što sam već kazao, intenzivno radimo na optimizaciji poslovnih troškova.
 
Nažalost, jedna od stavki koja ima velik negativan utjecaj na naš rezultat je i neočekivano velik iznos naknada RAK-a za korištenje radiofrekvencijskog spektra, iznos koji nismo uključili u plan poslovanja za ovu godinu. 
 
S nestrpljenjem smo iščekivali konačnu dozvolu za 4G i bili spremni s tehničkom implementacijom krenuti odmah po dobivanju licencije, ali nas je, s obzirom na ranije najave, iznenadio konačni iznos cijene licencije od 17,5 milijuna KM i dodatnih 2,2 milijuna KM godišnjih naknada za korištenje radiofrekvencijskog spektra.
 
Smatramo da ovakvo povećanje naknada nije opravdano u situaciji kada tehnička platforma za potpunu komercijalizaciju 4G licencije još nije izgrađena, tako da ispada da moramo unaprijed platiti nešto što još nismo počeli koristiti u punom opsegu. 
 
Prošla i ova godina su, inače, u znaku intenzivnog procesa transformacije i modernizacije naše cjelokupne mreže i usluga, a cjelovita IT transformacija, proces je koji je u tijeku i koji zahtijeva velika ulaganja. 
 
HT ERONET, zapravo, bilježi i dosta pozitivnih trendova. Moram primijetiti da ste ove godine išli s jako povoljnim i za korisnika zanimljivim SMART tarifama koje su izazvale pravi bum na tržištu, te Roaming internet opcijama.
 
– Tako je. Ono što želim istaknuti jest da bilježimo nastavak trenda rasta korisničke baze u mobilnom segmentu, prioritetno iz baze prenesenih brojeva, unutar kojega HT ERONET ima izvanredne rezultate postotnog udjela, većeg od 50% svih prenesenih brojeva. To je, opet, dokaz povjerenja koje nam daju korisnici drugih telekoma te opravdava naš dugoročni smjer ulaganja u kvalitetu usluga i zadovoljstvo korisnika.
 
Sigurno su ovom pozitivnom trendu, u mobilnom segmentu, doprinijele i nove SMART tarife lansirane usporedo s uvođenjem dugoočekivane 4G tehnologije te naše Roaming internet opcije koje su, kao jedinstvenu ponudu na tržištu, naši krajnji korisnici dobro prihvatili, s trendom kontinuiranog rasta. 
 
Bilježimo i stabilizaciju prihoda u segmentu fiksnih usluga, te otvaranje novih tržišnih niša. Ovo se posebice odnosi na segment ICT-ja gdje smo, uz rast prihoda od postojećih usluga te uz novoplasirane usluge, uspjeli ostvariti povećanje prihoda i do 20% u usporedbi s prošlom godinom, a sve u skladu s dugoročnom orijentacijom transformacije u digitalnu kompanije koje će, siguran sam, znati odgovoriti izazovima telekoma u 21. stoljeću.
 
Na tragu spomenute 4G tehnologije, što mogu očekivati korisnici HT ERONET-a?
 
– Naši korisnici u idućem razdoblju mogu očekivati niz novih usluga. U prvome redu tu mislim na usluge mobilnog interneta te usluge temeljene na OTT tehnologijama. 
 
Već ste kazali – licencija i ulaganje u 4G mrežu kompaniju je jako puno stajalo. Na Sajmu gospodarstva u Mostaru ste ju promovirali, u svibnju je puštena u komercijalnu uporabu. Dokle se došlo s projektnim aktivnostima?
 
– Iznimno smo zadovoljni dinamikom projektnih aktivnosti, tako da već u dobrom dijelu gradova i općina diljem BiH imamo prisutan 4G (4G+) signal. Uz kontinuitet radova na terenu, kvaliteta i dostupnost mreže i usluga, iz tjedna u tjedan, bit će sve bolja. Sasvim sigurno ćemo uvjete definirane licencijom ispuniti mnogo ranije no što je to predviđeno. 
 
U srpnju smo potpisali i okvirni ugovor s Ericssonom Nikolom Teslom o širenju LTE mreže u cijeloj BiH, a time smo već i 5G ready, tj. napravljen je veliki iskorak ka mreži posljednje generacije. Naime, mobilna mreža četvrte generacije, u istom trenutku je i 5G ready i IoT ready, čime, s naše strane, želimo omogućiti sve da naši korisnici u BiH više nikada ne čekaju na novu generaciju mreže, kao što su čekali na 4G.
 
Korisnici su se uvjerili da 4G mreža omogućava oko 10 puta veću brzinu downloada i oko 20 puta veću brzinu uploada podataka u odnosu na 3G mrežu, što, u kontekstu korisničkog iskustva znači da, primjerice, možete uživo gledati HD televizijski program bez čekanja na učitavanje, igrati online igrice bez prekida ili ostvarivati videopozive u savršenoj HD kvaliteti.
 
Što će donijeti 5G u odnosu na 4 G tehnologiju?
 
– Veće korisničke brzine, ali i izrazito brz odziv mreže od sveg nekoliko milisekundi. Gigabitne brzine i značajno smanjenje latencije („kašnjenja signala“), donijet će nove mogućnosti vezane za razvoj umjetne inteligencije te veliki kapacitet u smislu broja korisnika i istodobno povezanih uređaja (IoT).
 
Ovih dana predstavljena je i ekskluziva u Vašoj HOME.TV ponudi – kanal Game Bar. O kakvom sadržaju se radi?
 
– Game Bar prvi je hrvatski TV kanal iz područja eSport/Gaming industrije koji je na području BiH isključivo i ekskluzivno – dio ponude HOME.TV usluge.
 
Spada u kategoriju sportskih kanala, donosi uglavnom domaću produkciju, hrvatsku eSport Superligu, značajnije turnire iz Hrvatske i svijeta i potpunu interakciju s gledateljima. Kanal je omogućen u SD i HD rezoluciji. Uz svakodnevne TV emisije, na kanalu se mogu pratiti i prijenosi uživo.
 
Inače, e-Gaming industrija u svijetu u velikoj je ekspanziji te pruža mnoštvo mogućnosti. Uz naše potencijale i ideje, vjerujem da ćemo skoro izaći s novim zanimljivim i ekskluzivnim projektima iz ovog područja.
 
Podsjetimo, prošle je godine, 9. srpnja, potpisan Granski kolektivni ugovor za bh. telekom operatere u trajanju od dvije godine, između Vlade Federacije BiH i sindikata svih telekoma. Što je njime regulirano? S kojim se još izazovima kao kompanija susrećete?
 
– Stupanjem na snagu novoga Granskoga kolektivnog ugovora, nastavljena je praksa iz prethodnih ugovora po kojima su zadržana sva prava radnika u obimu koji naše poduzeće može podnijeti. Naglašavajući činjenicu da su radnici HT-a Mostar najveći kapital i snaga ove kompanije, u razdoblju koje slijedi nastojat ćemo sačuvati status istih, unatoč brojnim izazovima…
 
Izazov poslovanju svakako predstavlja i ekspanzija alternativnih operatera poput Vibera i WhatsApp-a, te znatno niže cijene roaminga u međunarodnom prometu od 1. srpnja u zemljama Zapadnog Balkana, što je, podsjetimo, dogovoreno Regionalnim sporazumom o roamingu, potpisanome na drugom Digitalnom summmitu Zapadnog Balkana u Beogradu.
 
Na tržištu rada, svjedoci smo tomu, vlada zahtjevna i izazovna borba za svako radno mjesto. Kako HT ERONET odgovara ovim izazovima?
 
– Jedno od naših strateških opredjeljenja jest sačuvati radna mjesta, i, na drugoj strani, mladima omogućiti zaposlenje, usavršavanje, praksu.
 
Također, jedna od naših strateških odrednica jest i društveno odgovorno poslovanje što svakodnevno potvrđujemo u praksi. Pružamo potporu projektima lokalne zajednice; tu je i iznimna suradnja sa Sveučilištem s kojim imamo potpisan sporazum, između ostaloga – i na području studentske prakse.
 
Imamo i 100-njak studenata koji su kod nas angažirani preko studentskog servisa za što dobivaju naknadu, a kroz rad, upoznaju se s procesima i funkcioniranjem HT-a, uče, stječu iskustvo…
 
Aktivno radimo na izgradnji partnerskih modela, kako s kompanijama iz telekom sektora, tako s drugim industrijskim granama.
 
Ovdje bih napomenuo kako se Telco/ICT tržište u BiH dodatno preslaguje uslijed zahtjeva tržišta za sve većom brzinom odziva na zahtjeve korisnika te potrebom za optimizacijom sve složenijeg poslovanja.
 
Ukorak s brojnim tržišnim zahtjevima i promjenama, u planu su transformacija i reorganizacija poduzeća u čiji proces su uključeni i zaposlenici, kroz izravne konzultacije i razgovore, a u cilju što učinkovitije i bolje provedbe planirane transformacije koja je neophodna. Od zaposlenika, dakle, očekujemo razumijevanje i daljnje aktivno sudjelovanje u svim procesima koji su pred nama.

Dnevnik.ba

23. travanj 2024 16:01