StoryEditor

Novac od trošarina koristi se za krpanje proračunskih rupa?

Piše D  /  20.04.2021., 01:04h

Građani BiH plaćaju čak tri trošarine iz kojih bi se trebali graditi novi kilometri autocesta. Ali i obnavljati postojeća infrastruktura. Trošarina na naftu i naftne derivate iznosi između 30 i 45 pfeniga. Osim toga, uz litru kupljenog goriva plaćaju se i dvije cestarine od 15 i 25 pfeniga.

Novac od trošarina– rekordna 2019.

2019. je prikupljeno rekordnih 1.120.000.000 maraka. U protekle tri godine građani su državi uplatili 3,3 milijarde maraka.

Dok država prikuplja novac od vlastitih građana ili iz kredita, s pravom se može postaviti pitanje gdje odlazi taj novac? Prihod od trošarina za izgradnju autocesta nije srazmjeran stanju na terenu. I izgrađenom broju kilometara, piiše N1.

Do jasnog pojašnjenja entitetskih ministarstava financija koriste li ovaj novac, umjesto na izgradnju autocesta, u krpljenje proračunskih rupa, nije lako doći. Iz Vlade Republike Srpske bez odgovora. U Federalnom ministarstvu financija dostavili su podatke o raspodjeli svih neizravnih poreza. Lani skoro 2, 5 milijardi maraka. Od toga, Federalni proračun je dobio 900 milijuna. Županijski više od milijardu. Dok su upravitelji cesta dobili 97 milijuna maraka. Je li moguće da se trošarine troše nenamjenski?

“Tako ne bi trebalo biti. Jer su ta sredstva namjenska. Ali, činjenica je da su ogromna sredstva prikupljena. Izgradnja autocesta je tako spora da je gotovo i nema. Održavanje drugih cesta je također u zaostatku. Iz toga možemo zaključiti, ili da sredstva stoje neuporabljena ili da se koriste na drugi način i nenamjenski”, kaže Igor Gavran, ekonomist.

No, prema podacima do kojih je došao N1, Autocestama Federacije lani su doznačena 154 milijuna maraka. Iz ovog poduzeća uvjeravaju da su iste godine uložili u eksproprijaciju. Projektiranje i građenje: 403.292.815 KM. Također tvrde kako potražuju ogroman novac koji stoji na računu Središnje banke.

“Bitno je naglasiti da zadržani akumulirani iznos prihoda od trošarine nije doznačen JP Autoceste FBiH. Od 2017. godine. I da JP Autoceste FBiH imaju potraživanje prema UNO u iznosu 65 milijuna KM”, priopćeno je iz Autocesta FBiH.

Vlast poseže za novim kreditima

Taj akumulirani iznos je rezultat odluke Upravnog odbora UNO. Utvrđeno je da od ukupnih prihoda od cestarine 10% ostaje na podračunu kod Središnje banke BiH. Premda bi taj novac trebao služiti za poravnanje prihoda po utvrđivanju konačne metodologije raspodjele… Kako metodologije nema, sredstva usred pandemije leže neiskorištena.

“Vjerovao sam kada se jednom konačno dogovorilo oko te raspodjele. Da će to teći u kontinuitetu. Sada vidimo, u krizi smo. Ekonomija je u teškom stanju. Vidimo da ogroman novac stoji neiskorišten”, ističe Gavran.

A u isto vrijeme vlast poseže za novim kreditima. Izbjegavajući potrebne reforme.

“Mislim da su u teškoj situaciji. Ako žele dobiti kreditna sredstva od nas, morat će implementirati određene reforme. Ako se okrenu drugim izvorima, sredstva će biti skuplja”, jasna je Andrew Jewell iz MMF-a..

No, koliko god da košta, suglasni su ekonomisti, faktura će, na kraju, biti isporučena građanima.

Dnevnik.ba

25. travanj 2024 16:32