Article_Top_970x250

Kobna preinaka: Brod na kojemu su otrovani Talijani uopće nije smio isploviti

Tragedija na Hvaru

Kobna preinaka: Brod na kojemu su otrovani Talijani uopće nije smio isploviti

kol 16, 2019
dnevnik.ba
dnevnik.ba

Vlasnik i kapetan ugradili su u jedrenjak agregat koji košta 5000 kuna i koji nije smio biti ugrađen te je namijenjen samo upotrebi na otvorenom prostoru.

Preinaka, odnosno samovoljna ugradnja agregata u jahtu Atlantia na kojoj su stradali talijanski turisti, izvedena je bez suglasnosti Hrvatskoga registra brodova (HRB), tehničke ustanove ovlaštene za pregled svih plovila hrvatske državne pripadnosti.

Taj brod nije smio ploviti otkako su na svoju ruku u njega ugradili sporni agregat, koji uopće nije bio predviđen za brodove, potvrdili su iz HRB-a, piše Jutarnji list. Premda je Atlantia imala potrebne dozvole, one su bile izdane za stanje plovila prije "intervencije", a ugradnjom bilo kojeg bitnog dijela sve dozvole automatski se stavljaju izvan snage.

"Ako se na plovilu neovlašteno ugradi bitna oprema a da se o tome ne obavijesti ili Ministarstvo ili HRB, plovidbene isprave automatski gube valjanost", rekao je, među ostalim, u telefonskom razgovoru za Jutarnji list pomoćnik ravnatelja HRB-a Andro Vidjak.

Ovakve nepravilnosti, odnosno eventualne modifikacije, utvrđuju se inspekcijskim nadzorom plovila odnosno nasumičnom provjerom. Policija ili lučka kapetanija može nasumičnim nadzorom ući na brod i zatražiti dokumentaciju, a ona mora u cijelosti odgovarati zatečenom stanju. Ako se odstupanja pronađu, izriče se zabrana isplovljavanja.

Vidjak kaže da su standardi rigorozni upravo u dijelu gdje prijeti opasnost od ispušnih plinova. "Kod motora s unutrašnjim izgaranjem koji se ugrađuju u zatvorene prostore strojarnice, prvo sam model uređaja mora biti pomorske izvedbe. Zatim mora biti odobren njegov smještaj, riješena ventilacija prostora,  protupožarna zaštita i najvažnije ventilacija ispuha. To sve mora odobriti HRB", rekao je Vidjak i dodao da ništa od toga nemaju u evidencijama za Atlantiu.

Kako je objavio Jutarnji list, vlasnik i kapetan ugradili su u jedrenjak agregat koji košta 5000 kuna i koji nije smio biti ugrađen te je namijenjen samo upotrebi na otvorenom prostoru. Zašto su to napravili? Prema medijskim napisima, dotadašnji agregat se pokvario, a Talijani su stizali pa su morali hitno riješiti problem. Odlučili su ugraditi agregat za koji jasno i uredno u uputama piše: "Never run the engine indoors."

Gulet Atlantia je tradicionalni gulet izgrađen 1992. godine te renoviran 2009. i 2015. godine. Ima četiri duple i jednu trokrevetnu kabinu, blagovaonicu i potpuno opremljenu kuhinju te klimatiziran salon. Brod ima jedra i motor s unutarnjim izgaranjem. Trup broda je od drveta, a porivni stroj je dizel četverotaktni. Brod je dug 21, a širok 6,4 metra. Glavna paluba ima opremu za morske aktivnosti: kanu, opremu za ronjenje i ribolov te dasku za jedrenje.

Kako se navodi u opisu, posada govori engleski i hrvatski, a sastoji se od kapetana, mornara i kuhara koji priprema samo najbolja jela hrvatske i mediteranske kuhinje.

Na web stranici objavljen je i cjenik. Najjeftiniji tjedni najam je 9900 eura za tjedan dana u periodu između 1. siječnja i 25. svibnja te 28. rujna i 21. prosinca 2019., a najskuplji 11.900 eura između 29. lipnja i 31. kolovoza ove godine.

Općinsko državno odvjetništvo u Splitu objavilo je jučer opširno priopćenje o tragediji na Hvaru prilikom koje je smrtno stradao jedan Talijan, a dvoje djece, brat i sestra, završilo je u induciranoj komi i na aparatima.

Zamjenik općinske državne odvjetnice u Općinskom državnom odvjetništvu u Splitu proveo je dokazne radnje ispitivanja dvojice hrvatskih državljana (1996. i 1992.) zbog postojanja osnovane sumnje da su počinili teško kazneno djelo protiv opće sigurnosti, navodi se u priopćenju Općinskog državnog odvjetništva u Splitu.

"Postoji osnovana sumnja da su 8. kolovoza 2019. u Omišu, i to prvoosumnjičenik (1996.) kao brodar i vlasnik broda, a drugoosumnjičenik (1992.) kao zapovjednik navedenog broda; zajednički i po prethodnom dogovoru, protivno odredbama članka 148. stavka 4. i članka 385. stavka 1. Pomorskog zakonika; u prostor strojarnice ugradili benzinski generator-agregat sa zračnim hlađenjem uslijed čijeg redovnog rada dolazi do istjecanja ugljičnog monoksida i drugih otrovnih plinova kao nusproizvoda sagorijevanja benzina (udisanje tih plinova uzrokuje smrt), a taj generator-agregat sukladno uputama za uporabu se ne smije koristiti u zatvorenim prostorima bez uklanjanja plinova izvan prostorija. Osnovano se sumnja da takvo sigurno uklanjanje plinova nisu osigurali lakomisleno smatrajući da time neće izazvati opasnost za život i zdravlje putnika i članova posade."

"Na taj su brod radi ranije dogovorenog krstarenja 10. kolovoza 2019. primili osmero talijanskih državljana (1962., 2014., 2008., 1975., 1963., 1955., 1963. i 1963.), a na brodu je bilo prisutno i dvoje članova posade, te su 12. kolovoza 2019. oko 22,00 sata, dok je brod bio usidren u uvali Ždrilac, stavili u pogon navedeni generator-agregat, uslijed čega je došlo do stvaranja ugljičnog monoksida i drugih otrovnih plinova koji su se kroz vrata strojarnice, pukotine u zidovima i kroz ventilacijske cijevi klima uređaja na brodu proširili u hodnik i putničke kabine na brodu", navodi se u priopćenju.

"Zbog udisanja navedenih plinova je tijekom noći u toaletu krmene kabine preminuo muškarac (1962.), dok je dvoje djece (2014. i 2008.) zadobilo višeorgansko zatajenje odnosno ozljede teške naravi i opasne po život, a tri su osobe (1975., 1963. i 1955.) osjetile glavobolje, mučnine, te bi njihov život daljnjim udisanjem i boravkom u potpalublju broda bio ugrožen. Budući da ne postoje osnove za predlaganje istražnog zatvora, osumnjičenici su nakon ispitivanja pušteni da se brane sa slobode", zaključuje se u priopćenju ODO-a Split.

Dnevnik.ba

Article_Bottom_970x250