Kretanje cijena
U prvom tjednu kolovoza cijene nafte su dodatno pale, nakon što je u srpnju barel na londonskom tržištu pojeftinio za 6, a na američkom za 7 posto, što predstavlja najveći mjesečni pad cijena od srpnja 2016. godine. Bez obzira na pad cijena na svjetskom tržištu, cijena goriva u BiH i dalje je ista. Da nekih posebnih zahtjeva za smanjenje cijena goriva nema, potvrdili su nam i iz Federalnog ministarstva trgovine.
- Nekih posebnih promjena nemamo. U posljednje vrijeme dnevno primimo dva ili tri zahtjeva i to je sve - kazala nam je Lela Glibo, šefica Odsjeka za cijene Federalnog ministarstva trgovine. Cijena nafte u srpnju je doživjela najveći pad u posljednje dvije godine nakon što je Libija priopćila kako će povećati isporuke, dok investitori strahuju da će trgovinske tenzije umanjiti potražnju za tim energentom.
Kad govorimo o cijenama goriva u Bosni i Hercegovini od 2011. do 2018., onda je vidljivo kako je najskuplje bilo krajem 2012., kada je litra koštala 2,62 KM, tada je nafta u svijetu poskupjela na 112 dolara, što je gotovo 40 posto više od trenutačne cijene. Svakodnevno nas dočekuje nova vijest o padu cijena sirove nafte na svjetskom tržištu te cijenâ goriva na domaćim crpkama. Instinkt nam govori kako globalna tržišna utakmica nekako mora uroditi kakvom koristi i za prosječnog čovjeka. Uvriježeno je mišljenje da niža cijena nafte znači jednako tako i nižu cijenu goriva, međutim, to obično nije tako.
Ogorčenje potrošača
Građani su ogorčeni, uz objašnjenje da se vozačima svako, pa i najmanje poskupljenje nafte na svjetskoj burzi obilo o glavu, dok pad cijena i ne osjete.
- Kad nafta na svjetskom tržištu poskupljuje, cijene kod nas rastu brzinom svjetlosti, a kad nafta pojeftini, vlasnici crpki uglavnom ne reagiraju, odnosno što više mogu odugovlače s pojeftinjenjem goriva na crpkama. Dakle, neozbiljne su njihove priče da se rukovode događanjima na svjetskom tržištu. Ono čime se oni jedino rukovode je ubiranje dodatnog profita - kazao je jedan od ogorčenih vozača. Podaci Agencije za statistiku BiH pokazuju da se u BiH godišnje u prometu potroše 1,2 milijarde, a dnevno oko 3,3 milijuna litara goriva. S cijenom većom 0,05 KM po liti naftaši dnevno, na toj razlici, zarade oko 165.000 KM.
Dnevnik.ba