Article_Top_970x250

Izetbegović kaže da za SDA nije prihvatljivo da Travnik bude uređen kao Mostar, tu mogućnost nazvao neozbiljnom

dvostruki standardi

Izetbegović kaže da za SDA nije prihvatljivo da Travnik bude uređen kao Mostar, tu mogućnost nazvao neozbiljnom

srp 30, 2020
dnevnik.ba
dnevnik.ba

Foto: Arhiva

Simptomatično je da se predsjednik SDA zalaže za ustavne mehanizme zaštite manjinskog naroda samo kada su Bošnjaci u manjini, dok nema nikakav problem s time što su Bošnjaci tri puta izabrali Željka Komšića za hrvatskog člana Predsjedništva.

Predsjednik SDA Bakir Izetbegović dao je opširan intervju za sarajevski portal “Faktor.ba” u kojemu je kazao da uređenje Travnika po mostarskom modelu nije prihvatljivo za SDA.

Izetbegović je kazao da načelo Mostar=Travnik ne smatra ozbiljnim.

“Njena svrha je da HDZ pred izbore nešto obeća biračima u ŽSB, a SDP to kao ne dopusti. I kad prođu izbori, to ni jedni ni drugi više neće ni spominjati”, rekao je Izetbegović.

Bakira Izetbegovića treba podsjetiti da su Hercegovačko-neretvanska županija i Županija Središnja Bosna po svojoj strukturi slične, s razlikom da je u HNŽ-u većinsko stanovništvo hrvatsko dok je u ŽSB većina bošnjačka.

Kako su Mostar i Travnik središta mješovitih županija, onda bi pravično bilo da se ova dva grada uređena isti način. Mora se kazati da nije uobičajeno da se konsocijacijski model primjenjuje na lokalnoj razini, ali ako je na konsocijacijskim načelima uređen Mostar, zašto onda to ne bi bio slučaj  i s Travnikom?

Konkretno, u prilog ovoj tezi idu amandmani na Ustav Federacije Bih te Ustav Županije Središnja Bosna.

Uz aktivno sudjelovanje medijatora iz OHR-a i OESS-a doneseni su ustavni amandmani, i to Amandman XXV. na Ustav Federacije BiH i Amandman IX. Na Ustav Županije Središnja Bosna, kao rezultat pregovora koji su 1997. i 1998. vođeni o ustrojstvu Travnika.

Podsjećanja radi, oni predviđaju da će se Travnik kao sjedište ŽSB-a ustrojiti na istim načelima kao sjedište HNŽ-a.

Simptomatično je da se predsjednik SDA zalaže za ustavne mehanizme zaštite manjinskog naroda samo kada su Bošnjaci u manjini, dok nema nikakav problem s time što su Bošnjaci tri puta izabrali Željka Komšića za hrvatskog člana Predsjedništva.

Također, Izetbegoviću ne predstavlja problem to što je uputa SIP-a o popuni Doma naroda Parlamenta Federacije BiH u suprotnosti s presudom Ustavnog suda BiH u predmetu “Ljubić”, koja govori o konstitutivnosti naroda kao natkrovljujućem ustavnom načelu, te nalaže legitimno predstavljanje na svim administrativno-političkim razinama. Rezultat toga je izbor četiri izaslanika u Klubu Hrvata Doma naroda Parlamenta FBiH te jednog izaslanika u Domu naroda Parlamenta BiH koji nisu legitimni predstavnici Hrvata.

S druge strane, kada je Narodna skupština Republike Srpske smijenila Senada Bratića (SDA) s mjesta bošnjačkog potpredsjednika tog zakonodavnog tijela te na njegovo mjesto imenovala Denisa Šulića (SNSD), Izetbegović i ostatak SDA nisu propustili priliku govoriti kako Šulić nema legitimitet jer za njega nisu glasovali Bošnjaci iz RS-a.

Očito da je BiH zapala u politički limb jer se SDA pokušava ponašati po načelu da ono što je dopušteno Jupiteru nije dopušteno volu.

Ako se zalažeš za institucionalne mehanizme zaštite manjinskog naroda (Bošnjaka u Mostaru), a protiviš se primjeni istoga modela u Travniku (samo zato što brojnost stanovništva ide u korist Bošnjacima) onda je to poruka svim Hrvatima da SDA i Izetbegović (ali i sve probošnjačke stranke, sudeći po peticiji “Stop mostarizaciji Travnika”, ali i inicijativi o ukidanju Doma naroda PFBiH iz 2018.) od Federacije BiH žele napraviti unitarni entitet koji bi bio institucionalni pandan Republici Srpskoj koja je izrazito centralizirana.

Na političkim predstavnicima Hrvata velika je odgovornost jer je na njima da ne dopuste odvijanje ovakvog scenarija, piše Hrvatski medijski servis.

Dnevnik.ba