Article_Top_970x250

Bošnjački Krug 99: Bolje da Hrvatska gradi tunel nego Pelješki most

prometni stručnjaci

Bošnjački Krug 99: Bolje da Hrvatska gradi tunel nego Pelješki most

sij 21, 2018
dnevnik.ba
dnevnik.ba

Krug 99

Po mišljenju eksperta prometne struke Ševala Kovačevića alternativa izgradnji Pelješkog mosta je izgradnja tunela.

Član Pomorskog društva "Jadransko more" Izet Bajrambašić smatra da Bosna i Hercegovina treba Hrvatskoj što prije dostaviti Sporazum o koridoru za slobodan pristup međunarodnom moru dok profesor na Pravnom fakultetu Zenica doc.dr. Enis Omerović predlaže da se taj međunarodni spor treba riješiti najprije upotrebom diplomatskih sredstava.

Ta su mišljenja Kovačević, Omerović i Bajarambašić iznijeli kao uvodničari uoči sesije Asocijacije nezavisnih intelektualaca "Kruga 99" održane danas, a čija je tema bila "Pristup otvorenom moru je unutarnje pitanje Bosne i Hercegovine". 

Profesor na Pravnom fakultetu Zenica doc.dr. Enis Omerović podsjetio je na međunarodni ugovor između BiH i Hrvatske o državnoj granici iz 1999. godine te napomenuo da je on još na snazi.

- Ugovori o međunarodnim granicama u međunarodnom pravu imaju poseban pravni doseg u smislu da jednom utvrđena granica ostaje dok se ne donese novi međunarodni ugovor - pojasnio je.

S pozicije BiH, kaže Omerović, ne bi trebalo biti ništa sporno u vezi sa ovim međunarodnim ugovorom koji se još privremeno primjenjuje, jer nije parlamentarno ratificiran niti od Hrvatskog sabora ni od Parlamentarne skupštine BiH.

Ukazao je na još jednu poteškoću u odnosu između Hrvatske i BiH u pogledu identifikacije na moru, a radi se o pitanju pravnog režima morskog prostora iznad kojeg bi eventualno Hrvatska gradila trajnu građevinu, odnosno Pelješki most.

- Interes je Hrvatske da teritorijalno što bolje poveže svoje područje, što može biti i interes Europske unije kako bi njena članica što bolje nadzirala svoj prostor, ali to nikako ne treba štetiti interesima BiH, jer Hrvatska ne smije povrijediti opće međunarodno pravo, a posebno međunarodno pravo mora - naglasio je. 

Omerović smatra da se ovaj međunarodni spor treba riješiti najprije upotrebom diplomatskih sredstava, a to su direktni pregovori između službenog Sarajeva i Zagreba na najvišoj državnoj razini.

Ukoliko to ne bude moguće, kaže, postoji još velika paleta diplomatskih sredstava za rješavanje međunarodnih sporova koji svim državama svijeta stoje ravnomjerno na raspolaganju, kao što je posredovanje, anketnih ili istražnih komisija te direktne ili indirektne diplomacije.

- Osim toga, postoje i pravna sredstva za rješavanje međunarodnog spora, odnosno arbitraža - dodao je.

Novinarima se obratio i prometni stručnjak Ševal Kovačević koji je napomenuo da Hrvatska u posljednjih 15 godina gradnju mosta konstantno pretvara u transportno-tehničko pitanje, odnosno pitanje njenog transporta prema Pelješcu te pitanje visine mosta.

- Hrvatska sve ostalo minimizira, pa i potrebe razgraničenja - kaže Kovačević i ističe da se BiH uskraćuje njeno pravo da konačno postane prava pomorska zemlja, a ne pomorska zemlja čija se "prava ograničavaju do obale".

Tehnički uvjeti za izgradnju Pelješkog mosta po kojima bi širina mosta bila 180 m, a visina 55 m, nisu zadovoljavajući, naglašava on, jer svjetski kruzeri i tankeri zbog svog obujma ne bi mogli proći ispod tog mosta.

Po njemu, moguća alternativa je da se umjesto mosta napravi dvocjevni tunel sa svom opremom, koji bi po izračunu poznatog hrvatskog graditelja mostova, profesora sa Arhitekstonsko-građeninskog fakulteta u Splitu Jure Radića, koštao oko 100 milijuna KM.

- To je šest puta manje troškova nego što bi koštalo da se izgradi most na ovom kritičnom mjestu - naglasio je, ukazujući na činjenicu da bi izgradnja Pelješkog mosta na toj lokaciji bila izuzetno opasna.

Član Pomorskog društva "Jadransko more" Izet Bajrambašić napomenuo je da hrvatski političari ne spore pristup BiH otvorenom moru, dok političari iz BiH ne spore izgradnju mosta na teritoriju Hrvatske.

- Cijelo vrijeme raspravljamo o tehničkim problemima, odnosno može li brod proći ispod mosta ili nešto slično - kazao je, istaknuvši da tehnički aspekti nikada nisu bili iznad pravnih aspekata.

Pravni aspekt, podvukao je Bajrambašić, prvi je koji mora biti riješen kod bilo koje investicije.

Predsjednik "Kruga 99" Adil Kulenović kazao je da naslov današnje teme šalje poruku da se odnosi između država trebaju i moraju zasnivati na bazi reciprociteta.

- Ukoliko je izgradnja Pelješkog mosta unutarnja stvar Hrvatske, kako to stalno ističu u ovoj državi, tako i BiH mora naglasiti da je pristup otvorenom moru njena unutarnja stvar - istaknuo je.

Međutim, dodao je da to u svakom slučaju podrazumijeva međusobno poštovanje i uvažavanje dvije susjedne zemlje iznalaženjem u obostranom interesu i BiH i Hrvatske.

Dnevnik.ba

Article_Bottom_970x250