Article_Top_970x250

22 zrakoplova OS BiH i dalje trunu

(ne)perspektivna vojna imovina

22 zrakoplova OS BiH i dalje trunu

ožu 08, 2021
dnevnik.ba
dnevnik.ba

U Mahovljanima, kod Banjaluke, već 14 godina propadaju 22 zrakoplova bivše Vojske RS, a pokušaji da se oni ili osposobe ili prodaju Srbiji, koja je za neke od njih iskazala interes, nisu urodili plodom.

U Ministarstvu obrane BiH su rekli da je odluka o sudbini tih zrakoplova na Predsjedništvu BiH, ali da dosad nije postignuto nikakvo rješenje što s njima uraditi.

"Zato vam ne možemo dati preciznije podatke o statusu zrakoplova OS BiH", odgovorili su oni.

Podsjećanja radi, radi se o 22 zrakoplova koje je VRS koristila tijekom rata, a među njima je sedam zrakoplova orao, 14 jastrebova i jedan supergaleb G-4.

"Nezavisne" su o ovom problemu pisale još 2009. godine, kada je postojala šansa da budu prodati Srbiji, a Igor Crnadak, tadašnji zamjenik ministra obrane BiH, je tada rekao da je u nekoliko navrata u kapacitetu svoje funkcije dovodio predstavnike Ministarstva obrane Srbije, koji su obavili inspekciju zrakolova i napravili popis onoga što bi za njih bilo zanimljivo. Crnadak nam je tada rekao da je obavio razgovore i s predstavnicima NATO-a i da je i s te strane omogućeno da se ovaj posao riješi.

Aleksandar Radić, vojni analitičar iz Beograda i dobar poznavatelj povijesti ovih zrakoplova, za ove novine  je rekao da čak i danas postoji potencijalni interes Srbije da se kupe orlovi i supergaleb, jer je Ministarstvo obrane te zemlje krenulo u obnavljanje resursa ove vrste avijacije.

"U sklopu tog programa čak su izvršili remont nekih orlova koji su bili muzejski primjerci kod Muzeja u Surčinu, a oni su u kudikamo gorem stanju od zrakoplova na banjalučkom aerodromu, koji su uskladišteni unutar armiranobetonskih skloništa", kaže Radić. Ostatak zrakoplova bi se, kako on procjenjuje, mogao prodati privatnim entuzijastima, ali vjerojatno samo za neku simboličnu naknadu.

Druga varijanta je da se zrakoplovi konzerviraju za muzej, ali ni tu, kako ističe, nije išlo sve kako treba.

"Poznato mi je da je RS jednom pokrenula to pitanje, ali se u Sarajevu pojavio problem izlaganja te vrste tehnike. To su ipak zrakoplovi koji su tijekom rata letjeli u sastavu VRS. Treći RS pješadijski puk Oružanih snaga ima interes da to bude izloženo. Posle nisam pratio što se s tim dešavalo, ali očigledno se tu ništa nije napravilo", kaže on.

Prema njegovim riječima, 2009. godine u Doboju je postignut načelni sporazum da se proda neperspektivna vojna imovina na način da OS BiH dobiju 20 posto, a entitet s kojeg oprema potiče ostatak, ali tvrdi da je Sarajevo blokiralo da se to proda.

"RS je napravila spisak svoje tehnike, u FBiH nisu, i to je onda otežalo cijelu stvar. Osim toga, u tom periodu se pojavilo nekoliko velikih afera prodaje vojne opreme koja je formalno bila otpisana, samo da bi se kasnije prodala, pa je i to onda usporilo pregovore", navodi Radić.

Vojni stručnjaci smatraju da bi zrakoplovi mogli biti osposobljeni za ophodnju u zračnom prostoru BiH, ali, kao i Radić, smatraju da bi to bilo jako skupo za zemlju sa slabom ekonomijom poput BiH.

Radić kaže da se, da su zrakoplovi odmah prodati, mogla za njih dobiti mnogo veća suma, a da bi se, ako bi bili prodati danas, moglo dobiti relativno malo novca.

Dnevnik.ba

Tagovi: