StoryEditor
KAKO PRIVUĆI ISELJENIŠTVO

Umjesto 3 milijarde KM, BiH bi mogla zaraditi dvaput više

Piše desk  /  01.12.2021., 20:18h
Druga ili treća generacija bosanskohercegovačkog iseljeništva može biti velika prilika za razvoj gospodarstva u BiH, no prije toga tim ljudima je potrebno stvoriti preduvjete da investiraju u domovini, počevši od olakšavanja birokratskih prepreka pa do stvaranja mogućnosti za uvezivanje s domaćim gospodarstvenicima, piše Večernji list BiH.

Ekonomisti i upućeni u tematiku jasnog su stava kako bi takav način ulaganja u BiH, umjesto klasičnog slanja novca obiteljima, donio znatno veće koristi na dulje staze. 

Olakšati mogućnosti

Prema podacima Centralne banke BiH doznake iseljeništva predkrizne 2019. iznosile su 2,95 milijardi KM. Upućeni su uvjereni kako bi ulaganje multipliciralo ovaj iznos, a koji služi uglavnom za potrošnju. Vedran Šimunović, direktor Tehnološkog parka Intera, tvrtke koja godinama radi na umrežavanju iseljeništva i domaćih poduzetnika, a što je već rezultiralo brojim uspješnim pričama, kaže za Večernji list kako iseljeništvo ima veliki financijski kapacitet, ali često razmišlja na način da pomognu svojim obiteljima kroz izravne novčane doznake. Šimunović upozorava kako druga i treća generacija iseljeništva vrlo lako gubi korijen i poveznicu s mjestom odakle su potekli, a kako bi se to spriječilo, potrebno je stvoriti svjesnost o mogućnostima Bosne i Hercegovine za ulaganje. Da bi to uspjeli, dodaje, potrebno je stvoriti preduvjete u BiH, jer oni koji žele ulagati moraju imati čiste papire, odnosno uvjeti moraju biti takvi da će u roku od 15 dana donijeti odluku o ulaganju. Interina konferencija "Connecto", naveo je, rezultira upravo dobrim primjerima ulaganja iz inozemstva, a na tomu nastavljaju raditi i dalje. S druge strane, Šimunović ističe kako ekonomski učinak izravnog slanje novca obiteljima uglavnom ima veze s privatnom potrošnjom te u konačnici ne znači mnogo za ukupnu gospodarsku situaciju u BiH.

Veliko zanimanje

- Međutim, kada iseljeništvo investira u BiH, stvara se multiplikator vrijednost, a samom činjenicom da poznaju jezik, a žive izvan BiH, oni otvaraju tržišta tvrtkama koje su otvorili u BiH - pojasnio je Šimunović. Otkriva nam kako investitori izvana žude za svježim idejama, kao i kvalitetnim proizvodima te naglašava kako postoji niz primjera u kojima su ljudi iz BiH, a koji trenutačno žive u inozemstvu, odlučili otvoriti tvrtke u BiH i zaposliti ljude. A taj trend potrebno je održati i unaprijediti, no jedini način za to je stvoriti povoljno okružje, kao i osigurati potrebnu infrastrukturu, počevši od interneta pa do prometne povezanosti.

Dnevnik.ba

17. travanj 2024 05:09