Article_Top_970x250

Kazališta u doba korone: Predstave online, a sezona završena

KULTURA UVIJEK U KRIZI

Kazališta u doba korone: Predstave online, a sezona završena

svibnja 11, 2020

Piše: Gloria Lujanović

dnevnik.ba
dnevnik.ba
dnevnik.ba

(Pixabay)

Ravnatelji teatarskih kuća u BiH, Ivan Vukoja (HNK Mostar), Maja Dodig (Narodno pozorište Republike Srpske), Mirza Ćatibušić (Narodno pozorište Tuzla) i Miroljub Mijatović (Bosansko narodno pozorište Zenica)  u razgovoru za Dnevnik.ba govore o kazalištu u doba korone, aktivnostima koje su pripremili i vjerojatnom, završetku kazališne sezone 2019. / 2020. i opstanku teatarskih kuća u ovom kriznom vremenu.

Kazališta u BiH otkako je počela pandemija korona virusa ne izvode predstave. Kazališna  je publika tako, u “novom normalnom“ vremenu dobila priliku brojne predstave gledati online i tako steći posve novo iskustvo, a oni koji možda i nisu bili “ljudi od teatra“ u ovim su mjesecima izolacije, online kazališnom ponudom zavoljeli igru, ples, riječ.

Sukladno odlukama i preporukama nadležnih tijela u BiH, kazališta su obustavila većinu svojih redovitih aktivnosti i način rada prilagodila novonastalim okolnostima.  Ravnatelji teatarskih kuća u BiH, Ivan Vukoja (HNK Mostar), Maja Dodig (Narodno pozorište Republike Srpske), Mirza Ćatibušić (Narodno pozorište Tuzla) i Miroljub Mijatović (Bosansko narodno pozorište Zenica)  u razgovoru za Dnevnik.ba govore o kazalištu u doba korone, aktivnostima koje su pripremili i vjerojatnom, završetku kazališne sezone 2019. / 2020. i opstanku teatarskih kuća u ovom kriznom vremenu.

Ivan Vukoja, ravnatelj HNK Mostar, ističe kako  u doba korone, obavljaju sve one poslove za koje nisu imali vremena kada su normalno – repertoarski funkcionirali.

U HNK Mostar sređuju depoe za scenografiju, garderobu, rekvizitu

“Kazalište je u potpunosti zatvoreno za posjetitelje, otkazana su sva igranja i prekinut rad na realizaciji novih predstava i projekata.Pored tekućeg administrativnog poslovanja i rada od kuće, sređivali smo depoe za scenografiju, rekvizitu i garderobu, pregledavali i dorađivali video i foto arhivu, presložili i uredili kabine za rasvjetu, ton i video projekcije, obavljali sitne popravke unutar objekta“, kazao je Vukoja.

U Narodnom Pozorištu Tuzla, prema riječima direktora Mirze Ćatibušića, također, rade smanjenim kapacitetom i oprezom da se zdravlja zaposlenika i suradnika ne ugrozi.

Narodno pozorište Tuzla je, kao i većina teatarskih kuća, publici ponudila online izvođenje predstava iz arhive.

Narodno pozorište Tuzla na RTV7 nudi “Dnevne priče (iz izolacije)”

“Odlučili smo, međutim, podignuti ljestvicu u smislu ponude i osmislili smo TV serijal kratkog formata u partnerstvu RTV 7 Tuzla pod nazivom 'Dnevne priče (iz izolacije)' o jednoj običnoj porodici i njihovom načinu nošenja s aktuelnom situacijom“,  izjavio je Ćatibušić.

Cilj je bio, objašnjava direktor NP Tuzla, građanima ponuditi duhoviti prikaz trenutne situacije i iskoristiti kreativni potencijal naših zaposlenika.

“Kompletan kreativni proces u rukama je glumaca i glumica NP Tuzla koji odrađuju i scenaristički dio uz tehničku podršku sa RTV7. Serijal se emituje svaki radni dan, a vikendom se repriziraju sve epizode“, kazao je Ćatibušić.

 

 

U Narodnom pozorištu RS-a minimalno rade na sceni “Petar Kočić”

Maja Dodig, direktorica Narodnog pozorišta Republike Srpske, navodi kako ansambl te kuće, trenutno snima na sceni “Petar Kočić“ poštujući minimalan proces rada i upute.

“Od 23. marta, naše predstave emitujemo online u cilju omogućavanja kulturnih sadržaja i održavanja pristupa kulturi. Glumci čitaju pripovijetke i recituju poeziju, a uskoro ćemo emitovati nove sadržaje koji će publiku sigurno obradovati jer smo do sada imali preko 20 000 pogleda kada je u pitanju online teatar“, kazala je Dodig.

Miroljub Mijatović, direktor Bosanskog narodnog pozorišta Zenica, ističe kako je ta teatarska kuća putem YouTubea do sada emitirala petnaest predstava koje su premijerno izvedene u prethodnim kazališnim sezonama.

“Svjetski dan pozorišta za djecu i mlade smo obilježili online gledanjem predstave za djecu, a poruku povodom Svjetskog dana pozorišta su online pročitali glumci i glumice iz ansambla Bosanskog narodnog pozorišta Zenica”, kazao je Mijatović.

BNP Zenica: “Online selfie poezija” i “Priče za djecu prije spavanja”

Pored redovnog online repertoara, napominje Mijatović,  koji sadržava gledanje predstava putem YouTube kanala, aktivna su nam još dva projekta - od ponedjeljka do petka u 9 sati glumice i glumci čitaju poeziju u okviru projekta ”Online selfie poezija“, a nedjeljom od 19.15 glumice i glumci pričaju priče za djecu u okviru projekta ”Priče za djecu prije spavanja“.

HNK Mostar predstave, također, emitira putem YouTubea i Vimeo kanala na kojem se prikazuje one iz tekućeg repertoara, ali i neke starije, iz video arhive HNK Mostar.

Taj je projekt počeo, napominje Vukoja, 27. ožujka na Svjetski dan kazališta online prikazivanjem teatarske uspješnice “Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja”.

“U skladu s tradicijom obilježavanja Svjetskog dana kazališta Robert Pehar, kao prvak Drame HNK Mostar, pročitao je ovogodišnju međunarodnu kazališnu poruku čiji je autor pakistanski dramski pisac Shahid Nadeem, kao i poruku nacionalnog prvaka Drame HNK u Zagrebu Siniše Popovića. Snimak čitanja također je bio dostupan na našim internet kanalima“, izjavio je Vukoja.

Nakon “Hamleta“, podsjeća Vukoja, online prikazivanje nastavili smo predstavom „Gnijezdo“, predstavom koja je dobila dva Grand Prixa na festivalima u Sarajevu i Banjaluci.

 

 

“Kazališni vremepolov”: HNK Mostar online prikazuje teatarske uspješnice iz prethodnih sezona

“U Velikom tjednu prikazali smo dvije predstave prigodne tematike: predstavu o životu svetog Franje „Brat magarac“ te dokumentarno-glazbeni pastoral „Didak - svjetlost iz Hercegovine“ o životu fra Didaka Buntića“, kazao je.

Nakon Uskrsa, HNK Mostar prikazao je  još jedan kazališni hit, “Bljesak zlatnog zuba“, a potom predstavu s najviše igranja, “Ajmo na fuka“, koja je rađena u koprodukciji s Narodnim pozorištem Mostar.

“Nakon ‘Fuke’ uslijedilo je prikazivanje predstave ‘Chick lit’, koja je pored epiteta prve poslijeratne svemostarske predstave osvajala nagrade i publike i stručnih žirija. Trenutno se prikazuje također nagrađivanja predstava "Ljepotica iz Leenanea“, rekao je Vukoja.

U HNK Mostar, pokrenuli su i online projekt “Kazališni vremeplov“ preko kojeg se prisjećaju premijera predstava, a na njihovom je web stranici moguće besplatno preuzeti i dvojezičnu monografiju u pdf formatu „25 godina HNK Mostar“.

 

 

NP Tuzla: Danas počinje online rad na novoj predstavi “Charlijeva tetka”

U Narodnom pozorištu Tuzla, od danas, 11. svibnja, unatoč pandemije, počinje rad i na projektu koji je, inače trebao biti započet u ožujku – nova predstava “Charliejeva tetka” koju režira zagrebačka redateljica Nina Kleflin.

 “Prva proba i prva faza rada na predstavi biće organizovana online kako bismo, onoga momenta kada se stvore uslovi za to, bili što spremniji za izlazak na scenu i pred našu publiku”, kazao je Ćatibušić.

Ako se pak, navodi Čatibušić, aktualno stanje zadrži, planiramo neke naše postojeće predstave prilagoditi i izvoditi uživo u programu RTV7.

“Prilagodba bi išla u smislu da se predstave s manjim brojem glumaca prerežiraju tako da glumci poštuju socijalnu distancu na sceni, a da se publici ponudi bar približan osjećaj odlaska u pozorište, što sa emitovanjem snimaka na YouTube-u sasvim sigurno nije slučaj”, kazao je Ćatibšuć.

Ipak, čini se da je kazališna sezona 2019./2020.završena, a posljedice pandemije korona virusom osjećamo svi.

Dodig naglašava, da kada su u pitanju kultura i umjetnost, nikad nema oskudijevanja u izazovima, no uvjerena je da će se problem premostiti uz pomoć institucija.

“Vjerujem da ćemo projekte koje smo počeli i realizovati, ali imajući u vidu okolnosti, velika je vjerovatnoća da se tek u narednoj godini može očekivati djelovanje u punom kapacitetu. Mi smo spremni da se prilagodimo situaciji,ali za sada ne znamo koje mjere će morati da se primjenjuju”, kazala je Dodig.

 

 

Predstave na otvorenom

U NP RS-a razmišljaju i o igranju predstava na otvorenom tijekom ljeta ukoliko budu postojale mogućnosti u skladu s mjerama.

“Važno je da svi budemo odgovorni, da vodimo računa o svom zdravlju, ali i da ne ugrožavamo zdravlje drugih”, kazala je Dodig.

Vukoja naglašava kako su i prije krize s korona virusom, sva mostarska kazališta funkcionirala s mnoštvom opterećenja i nedostataka.

Institucije kulture uvijek u inferiornom položaju

“Tu u prvom redu mislim na nedostatak financijskih sredstava i kadrova. HNK Mostar kao nacionalna kazališna kuća Hrvata u BiH, na primjer, ima dvostruko manje zaposlenika nego Pozorište mladih u Sarajevu. Narodno pozorište Republike Srpske ima četiri puta, a Narodno pozorište u Sarajevu skoro deset puta više uposlenika nego HNK Mostar. Slični su omjeri i kada su u pitanju financijska sredstva koja dobivamo od osnivača“, naglasio je Vukoja.

Ipak, svjesni su, naglašava Vukoja, kako u ovim uvjetima ne možemo očekivati značajnije pomake po tim pitanjima, ali i napominjemo kako bi bilo kakvo smanjivanje sredstava od strane osnivača moglo biti pogubno za rad HNK Mostar i dovesti u pitanje njegovu institucionalnu opstojnost.

“Na osnovu kontakata koje imamo s predstavnicima Grada Mostara i Hercegovačko-neretvanske županije stekli smo dojam da se ne planira ići u tom smjeru. Štoviše, naši su osnivači svjesni da su nam zbog situacije s koronom neki vanjski prihodi smanjeni i dovedeni u pitanje. Stoga smo dobili obećanje da će nastojati jednokratno nam nadoknaditi dio tih gubitaka te da ćemo pratiti daljnji razvoj situacije i zajedno tražiti rješenja za novonastale probleme“, izjavio je Vukoja.

Ćatibušić, također, smatra kako su u financijskom smislu, institucije kulture u inferiornom položaju, a da će ova situacija sasvim sigurno utjecati na njihov rad jer se već izrađuju planovi uštede u proračunima.

Revija dramske riječi na BHT1
U projektu “Revija dramske riječi” u okviru kojeg će biti prikazane kazališne predstave odazvala su se sva profesionalna kazališta u BiH. Gledatelji će moći uživati u ostvarenjima HNK Mostar, NP Mostar, BNP Zenica, Dječijeg pozorišta i Narodnog pozoršta RS-a, Kamernog teatra 55, Pozorišta Prijedor, Hrvatskog teatra Soli, Nevid teatra iz Banja Luke…

Problemi s financiranjem vanjskih  suradnika i honoraraca

 “Drugi, ali sasvim sigurno podjednako važan problem su naši vanjski saradnici, prije svega mislim na mlade i iznimno talentovane glumice i glumce koji igraju u našim predstavama, a angažovani su projektno i njihovi honorari zavise od broja izvođenja predstava u kojima igraju. Kako nema izvođenja oni su direktno pogođeni obustavom rada. Radi se o iznimno talentovanim ljudima koji predstavljaju budućnost bh glumišta i prosto se nameće pitanje ko će (od nadležnih i onih koji se nalaze u procesu donošenja odluka) i na koji način, odnosno hoće li uopšte prepoznati ovaj problem”, kazao je Ćatibušić.

Mijatović napominje kako su zbog stanja prirodne nesreće svi fondovi stavljeni izvan snage, a gradski i županijski proračuni svedeni na osnovno i omogućeno je tek preživljavanje.

“Nije ovdje samo problem novih produkcija, koje svakako ne postoje u onom obliku na koji smo navikli da to teatri rade (pripreme predstava, njihove izvedbe, gostovanja, festivalska učešća), nego se pojavljuje i problem spoljnih saradnika, umjetnika, koji su dugoročno finansijski pogođeni time što ne igraju, ne ostvaruju svoja prava po osnovu planiranih i prethodno dogovorenih, a sada onemogućenih izvedbi predstava”, kazao je Mijatović.

Kako će umjetnici u BiH zadržati dostojanstvo i preživjeti?

Lijepo bi bilo, ističe Mijatović, kada bi relevantne institucije zadužene za financiranje institucija kulture pronašle modalitete kako da u teškim vremenima umjetnici ipak zadrže svoje dostojanstvo i prežive.

U regiji su, naglašava Ćatibušić, pokrenute razne incijative kako bi se dali odgovori na ovo pitanje, ali kompleksna dnevno politička situacija u BiH i stalna politička previranja teško daju prostora da se ovakve teme otvaraju u javnom diskursu.

“U svim pozorištima u BiH postoji veliki broj vanjskih saradnika koji su, obustavom izvođenja predstava, ostali bez ikakve mogućnosti da svojim radom osiguraju ikakvu materijalnu korist”, kazao je Ćatibušić.

U fokusu BNP Zenica u ovom trenutku je XIX festival bosanskohercegovačke drame, napominje Mijatović, koji se ove godine događa u jednom drugačijem obliku s naglaskom na dramu, dramsko pismo i dramskog pisca.

“Ovogodišnji Festival će se realizirati od 1. do 7. juna, a o pojedinostima će svakako više riječi biti narednih dana.Svakako nam je u planu priprema naredne pozorišne sezone, planiranje novih projekata u kojima će biti sadržaja namijenjenih najmlađima, mladima i odrasloj publici. Bit će tu naslova iz savremene svjetske dramaturgije, domaćih dramskih tekstova i klasičnih naslova, ali u kojem obliku, formi i na koji način realiziranih svakako zavisi od finansijske podrške”,  izjavio je Mijatović.

U HNK Mostar, kao i NP RS-a, planiraju, ako okolnosti dopuste, započeti s radom na novim predstavama.

“Koliko to financijski okvir dopusti poboljšavat ćemo i ostale segmente našeg rada poput redizajniranja web stranice, uvođenja određenih informatičkih rješenja za praćenje i upravljanje poslovanjem“, kazao je Vukoja.

U sezoni 2019./2020. HNK Mostar je pored tri realizirane premijere namjeravalo premijerno postaviti još dvije predstave.

“Imali smo zakazan veliki broj gostovanja u Bosni i Hercegovini i Hrvatskoj, te pozive na festivale, poput Marulićevih dana u Splitu, Festivala 'Miroslav Krleža“ u Zagrebu, Fringe Festivala u Edinburghu, Prijedoru, Konjicu, Doboju, očekivali smo pozitivne odgovore i s festivala u Umagu, Jajcu, Rijeci, Vukovaru, Novom Sadu, Zadru, Skopju i Beogradu. Kod nas u travnju i svibnju trebali gostovati HNK Šibenik i HNK Zadar, te jedna neovisna kazališna skupina iz Beograda“, izjavio je Vukoja.

HNK Mostar obustavio je i „off“ programe, obilježavanje Svjetskog dana poezije, 21. ožujka, te Međunarodnog dana jazza, 30. travnja, rad s polaznicima Dramskog studija mladih na stvaranju i postavljanju njihove nove predstave.

Ćatibušić ističe kako je već peti mjesec, a sezona prirodno traje do polovine lipnja, teško se može očekivati nastavak.

“Naročito jer još uvijek nema naznaka da bi se mjere mogle popustiti do tog nivoa da se

dozvole okupljanja. Mi bismo bili sretni da nam okolnosti dozvole bar rad na pripremi predstava kako bismo onog momenta kad publika bude mogla posjetiti pozorište bili maksimalno spremni”, kazao je Ćatibušić.

Kazališna sezona 2019./2020. završena

Mijatović smatra kako je kazališna sezona vjerojatno završena.

“Objektivno maj i juni su mjeseci kada smo prakticirali privoditi kraju sezonu, pokušavali rezimirati ostvareno, odlazili na gostovanja i učestvovali na različitim pozorišnim festivalima. Sada smo kod svojih kuća, nastojimo biti prisutni i razmišljati o formama i oblicima teatra koji ćemo živjeti u narednom periodu, nadamo se što kraćem”, tvrdi Mijatović.

Pitanje je, smatra Vukoja, kako će se publika ponašati u budućnosti kada dođe do popuštanja i ukidanja mjera.

“Nadam se i vjerujem kako će životni i kazališni eros brzo i uspješno nadvladati iskušenja s kojima se trenutno suočavamo te vratiti ljude na ulice i trgove, a glumce i kazališnu publiku tamo gdje se najbolje osjećaju, u kazališne dvorane“, kazao je Vukoja.

Dnevnik.ba