Kolumne

Autocesta ili stara cesta preko Knina - brzina ili ušteda?

/

I jedno i drugo ima svoje prednosti i nedostatke. Ukoliko vozite solidan auto srednje klase, bez obzira na ograničenje brzine od 130 na sat, autocestom se možete voziti i do 150 - 160 na sat da ne riskirate previše. Put je nešto duži, 70 kilometara otprilike, obzirom da su ljetna vremena potrebna vam je i klima kako bi vam bilo ugodnije, a i gas morate malo više "čepati" ako želite u petoj (eventualno šestoj brzini) voziti 150. Dakle, i obrtaji su veći. Plus klima i cestarina... 

Kako to izgleda na staroj cesti? Kao što se i nameće zaključak, na staroj cesti nema cestarine. Ona spada u kategoriju regionalnih i magistralnih cesta i besplatna je. Na staroj cesti vam klima neće biti toliko potrebna jer je tu dobri stai propuh koji pomaže osvježenju. Dakle, cestarinu nećete platit 50 i nešto maraka, a i obrtaji su niži u petoj na 90 ili 100 km/h nego na 150 ili 170 km/h. Iako je vremenski malo naporno, radi se o znatnoj uštedi kad uzmete u obzir cestarinu i gorivo. Na relaciji Zagreb - Hercegovina u dva smjera može se uštediti i do 200 maraka! Realno, vozite se sat vremena duže i doslovno stanete gdje vam pada na pamet. Nema toliko monotonosti kao na autocesti. Ako ste se vozili, znate o čemu se radi. Starom cestom vas cijelo vrijeme prati prekrasan krajolik od izlaska iz Zagreba i Save koju ostavljate za sobom, prekrasne zelene površine vas prate do Karlovca, zatim šumovita i brežuljkasta područja, pa se obarate niže prema Plitvicama i Slunju... 

Ukoliko imate potrebu odlaska na WC ili protezanja nogu to je najbolje učiniti baš u ovom dijelu. Zrak je toliko čist i snažan da možete osjetiti kako vam se pluća relaksiraju. Malo ćete biti depresivni zbog prazne ceste i ostataka ugostiteljske Hrvatske iz vremena Franje Tuđmana; naime, restorani i kafići koji su nekad radili "ko država" danas su o(p)stali samo i isključivo ako su se specijalizirali za hranu i zadržali dobre cijene. 

Na staroj cesti nema ni stranih turista jer oni u pravilu ne paze na ove sitne uštede koje život znače, i ukoliko kreću iz Praga, ili Berlina, njima je stalo do mora, a ne do Dinarske ljepote ili pašnjaka u okolici Gračaca. 

Već ste zgazili dobar dio puta i normalno da pijete kavu u Kninu za "pišljivih" šest kuna prožeti osjećam pobjede nad krupnim dubrovačkim kapitalistima koji bi vas na Stradunu "oderali" barem trostruko. 

Krećete dalje prema Hercrgovini i zaborav na brigu uzrokovanu spoznajom da je već prošlo puno sati od polaska iz Zagreba vraća vam pogled na kazaljku od goriva - naime, već ste shvatili da je ušteda znatna. A evo i kako: Vozite auto koji troši 6 litara na 100 kilometara u prosjeku. Ukoliko idete starom cestom držat ćete ga u prosjeku na oko dvije tisuće obrtaja, a ako ne žalite kočnicu možete ga malo i "lerat". Na 500 kilometara koliko iznosi put do Hercegovine, treba vam oko 30 litara goriva. I isto toliko za nazad. I to vam je zajedno oko 500 kuna, tj. 120 maraka. Zbog većeg broja obrtaja i nešto većeg broja kilometara koji iznosi autocesta, toliko vam je možda dovoljno - za jedan smjer! Ako tome pridodate i cestarinu koja iznosi približno 200 kuna na jedan posjet rodbini u Hercegovini izgubit ćete: ili dva sata vožnje, ili 200 maraka. Ovisno o tome što vam je prioritet. 

A i kavu na autoputu nećete moći popiti za 6 kuna. Ni stati protegnuti noge osim na mjestima koja su predviđena za to, a to, morate priznati, nije toliki gušt, ako uz vas to čini i hrpa nervoznih turista. 

Dakle, u ovoj situaciji, mi smo voljni za sat vremena uštedjeti 100tinjak maraka, ili 50ak eura, ili 400tinjak kuna. U jednom smjeru! A vi kako vam drago! Sretan put, u svakom slučaju.

Dnevnik.ba

Najčitanije