Josip Grabovac: Moda nije samo odjeća, moda je jako bitan i zhtjevan biznis
Josip Grabovac, Širokobriježanin s milanskom adresom, uspješan je modni blogger,modni stručnjak, novinar i modni urednik. U razgovoru za Dnevnik.ba govorio je o modi, kako je postao modni bloger, suradnji s velikim brendovima, načinima dolaska do uspjeha u modnom svijetu i drugim temama.
Kako ste se odlučili baviti modom i postati modni blogger?
Da, mediji još uvijek prenose mene kao bloggera od čega ne bježim jer moja karijera i jeste tako krenula prije 8 godina. Danas radim kao brand development /consultant i odgovorna osoba agencije Emerging Talent Milano za Balkan, Ameriku i Indiju, kao i modni urednik. Blog je naravno još aktivan i nikada neće biti ugašen. On je moj trofej i taj isti je akreditiran za najveću platformu u svijetu mode kao prvi na području cijeloga Balkana tako je još i uvijek. Ima jako puno priznanja pa čak i onaj u našoj državi kada sam bio finalista "Večernjakov pečat" za "Osobu godine". Od tada sam napravio niz internacionalnih uspjeha.
Blog kada sam otvarao nisam razmišljao o tome da ću danas biti javna osoba i raditi ono što radim, i da će me taj isti dovesti na ovakve pozicije, poznanstva i adresu u kapitalnom gradu mode u svijetu. Moda nije samo odjeća, moda je jako bitan biznis i jako težak, naravno svaki posao je težak i zahtjevan ali ostvarujemo ciljeve ako taj posao volimo. Moda je za mene bila uvijek u prvom planu - sjećam se i kupljenog prvog Vogue gdje su me ismijavali u školi (a danas sve to gledam jako simpatično kao i na komentare pojedinih osoba na području BiH).
Kako dolazite do suradnje s velikim modnim brendovima?
Prije sam pisao ponude, tj. preko akreditacija sve osobe na platformi MFW dobiju odgovarajuće adrese na koje šaljemo zahtjeve. U početku naravno da nisam dobivao čak ni odgovore. Nakon toga sam počeo dobijati odgovore da im je žao i da me ne mogu prihvatiti itd, zbog drugih važnijih osoba od mene. Danas, odnosno od 2016. godine sam počeo dobijati direktne pozive kao blogger čiji blog je jako utjecajan i čitan, a pogotovo u Italiji. Taj isti blog je čitan i praćen u 29 država gdje danas jako lako dobivam skoro pa sve zahtjeve od svjetskih brendova pa tako i na platformi. Osim toga, kao javna osoba dobivam i nosim brendove koji se mogu i vidjeti na mojoj poslovnoj platformi Instagram.
Je li teško u modnom svijetu biti jedinstven i poseban?
Mislim da je teško za osobe koje to nisu a žele pod svaku cijenu ući u ovaj svijet, što i vidim svaki dan. Taj način može trajati najviše godinu ili manje. Poanta svega je opstati, a ja sam to i dokazao nakon osam godina i uspjeha, koji su iza mene. Možda i može ovaj odgovor biti malo i egocentričan ali daleko od toga. Jednostavno zadnjih godina shvaćam tko sam, moju poziciju i ono što radim - posebno za druge, pa tako i naše brendove iz BiH i cijelog Balkana. Shvaćam težinu posla koji radim i ono što mogu dati. Sve to je promijenilo moj pogled na život i ono što želim. Danas odgovaram na upite svih medija onako kako se i osjećam.
U zadnjih nekoliko godina svjedočimo trendu gdje se mladi odlučuju baviti modom i modnim blogerom. Je li taj posao unosan?
Možemo se vratiti na prethodni odgovor u početku pa tako bi isti i odgovorio. Jako malo je tih koji to žele napraviti zbog toga što to vole i što je to njihova želja. Biti blogger je zahtjevan posao, a malo osoba zna i značenje istog. Danas mladi gledaju svjetski poznate bloggere i to ih vuče ka tome, njihov svijet koji žive, a ne to da bi radili i zaradili od toga. Ja sam živio od bloga 5 godina, taj isti i danas mi donosi financijsku dobit za kojom sam jako zadovoljan. Meni blog nije bio prioritet u početku ali na kraju je bio jedini priljev novaca, želio sam više, želio sam veću poziciju gdje sam danas a svaki dan težim ka još većoj gdje sam na jako dobrom putu.
Koja je formula za isticanje u svijetu bloggera koji sve više liče jedni na druge?
Formula je sadržana u odgovoru na treće pitanje koje smo imali, a odgovor je uvijek isti. Biti jedinstven je urođen talent koji ili imaš ili nemaš. Tu sreće nema, ne postoji. Puno mojih poznanika je pokušalo isto, pomogao sam koliko sam mogao sa savjetima kao i mladim osobama iz BiH. Nažalost savjete nisu poslušati jer njihova želja da budu blogger ili bloggerica je ta da preko noći postanu poznati i budu u medijima. Današnji mediji imaju fokus na klikove (naravno, donose financijsku dobit) pa tako i vidim neke objave po portalima gdje se miješaju "babe i žabe". Danas sam sretan jer surađujem s jako bitnim i jakim medijima na Balkanu kojim je još uvijek fokus prenijeti jako bitne informacije iz svijeta kako mode, showbizza pa i politike.
Što je danas in u svijetu muške i ženske mode?
U svjetskoj modi IN se mijenja kroz tjedan, ovdje svaki tjedan na ulici vidite novi trend (što znate i sami). Ako krenemo od Milana, Pariza do Londona trend je promjenjiv i nije nametljiv kao kod nas kad izađem na ulicu i vidimo kako su modno "osviještene" sve skoro pa iste. Ja sam prije par dana nametnuo brend i tako osvanuo na svim mogućim portalima Italije tako i svijeta, najboljih svjetskih magazina kao i otvaranje vijesti talijanskog TG5 , Rai 1. Moj outfit je nosio veliku poruku modi pa tako i onome s čime sam se borio zadnjih godina. Moj bivši manager kao i osobe iz moga tima pažljivo su kontrolirali sve riječi na vijestima kao i komentare u magazinima i portalima. Ni jedan jedini negativan komentar nije napisan, u odnosu na našu BiH gdje od 200 komentara 20 pozitivnih. Osim toga, o tom outfitu pričalo se sljedećih šest dana.
Gdje se vidite za 10 godina u profesionalnom smislu?
Godine koje sam proveo vani i provodim tj. već 18 godina kako sam otišao iz BiH me dosta toga naučilo. Naučile su me da ne gledam previše u budućnost, da živim dan po dan i da uživam u onome što mi baš taj isti da. Tako i u emotivnom smislu. Ne želim da se forsiram psihički da moram nešto, ali da imam ciljeve imam i to jako velike. Snove koje sam sanjao krenuo sam realizirati u stvarnost. Do sada mi jako dobro ide, a to gdje se vidim za 10 godina - sigurno u Milanu s već ostvarenim ciljevima koje i imam.
Kada se priča o modi, uvijek su manekenke u centru pozornosti. Poznato je da su manekenke uvijek bolje plaćene od muških modela. Je li situacija i danas takva?
To pitanje je često u medijima i vidimo svakojake odgovore. Muški i ženski posao kao modela je jako težak, zahtjevan posao, naravno i plaćen je. Nitko ne zna tko je koliko plaćen i sve ovisi o agenciji i brendu koji te angažiraju.
Koji je Vaš modni savjet za muškarce, kako da se „dobro“ obuku, i koji je Vaš savjet za žene?
Iskreno nemam neki savjet jer nisam konzultant za oblačenje i ako dobivam jako puno pitanja u medijima o tomu. Moj posao je ako pričamo o blogu i uredniku ispratiti trenutnu situaciju onoga što se nama servira tj. što nam brendovi daju u novim kolekcijama i tako približiti čitateljima, publici. Ako gledam osobno, ja držim do sebe i svoga stila cijeli život, koji je bio promjenjiv ali sam se našao gdje sam i u čemu se najbolje osjećam što moja publika, čitatelji koji prate moj rad i vide.
Što možemo očekivati da će se nositi na proljeće i ljeto?
Ako pričamo o proljeću sigurno heklani stvari, jako puno resica i to u bijeloj boji kao i ljetu isto tako ali se pridružuje jako puno boja s printovima. Sigurno da bi nas probudilo iz monotonije koja je prevladala zadnje dvije godine od kada smo na žalost ušli u rat s najvećim neprijateljem svima nama Covid-19.
Dnevnik.ba