StoryEditor
direktor Mo parkinga

Barbarić: Mostaru treba još parking mjesta, pitanje je dana kad će krenuti naplata u kvartovima

Nikolina TurićPiše Nikolina Turić  /  10.02.2022., 14:41h
Ivan Barbarić, direktor Mo parkinga u Mostaru u intervjuu za Dnevnik.ba govorio je o naplati parkinga koja je krenula početkom ovog tjedna, reakcijama građana na plaćanje parkinga, kaznama za neplaćanje, cijenama parking karte. Također dotaknuo se sankcija koje će građani Mostara imati ako ne plate svoj parking, godišnjem prihodu koji očekuju od naplaćivanja parkinga, kao i mogućnosti igradnje novih parking mjesta u Mostaru.

Grad je krenuo s naplatom parkinga, kakve su reakcije građana na naplaćivanje parking mjesta u gradu?

Reakcije su svakojake, generalno smo zadovoljni. Primjetili smo u zadnjih nekoliko dana osjetno povećanje ljudi koji traže svoju mjesečnu i godišnju parking kartu. Stalno smo ponavljali u tom probnom periodu od 10. siječnja do 7. veljače 2022. godine, ukazivali smo ljudima da iskoriste taj period kako bi izbjegli gužve koje imamo sada, jer dugo se čeka u redu za kupovinu karte.

Međutim mi kao Mostarci čekamo uvijek zadnji tren za sve. Ljudi u suštini komentiraju to na način kao 'čekali smo hoće li to zaživjeti ili ne'. Naravno da će zaživjeti, tvrtka je krenula, pripreme su sve napravljene, neke tehničke stvari ćemo sigurno peglati na terenu. Normalno da će se javiti pokoja pogreška koju ćemo rješavati. Generalno mi smo zadovoljni i vjerujem da će kroz neko kratko vrijeme građani to prihvatiti kao normalnu stvar, kao i svugdje u civiliziranom svijetu da je sasvim normalno da se naplaćuje parking.

Već su napisane i prve kazne za građane koji nisu platili parking. Koliko ste kazni napisali i koliko pojedinačno kazne iznose?

Da, i to smo iskomunicirali da će u probnom razdoblju od 10. siječnja do 7. veljače, svatko tko kupi svoju povlaštenu kartu bilo koji od tih datuma, karta će vrijediti od 7. veljače. Stalno smo isticali da ćemo tog 7. veljače krenuti s kontrolom i naplatom. I svatko tko 7. veljače ne bude imao plaćen parking bit će tretiran kaznom. Kazne su u obliku dnevne parking karte za 1. zonu 20,00 KM, a za 2. zonu je 15,00 KM. Prvi dan kako je i očekivano bilo je dnevnih parking karata. Nisam pobornik iznošenja brojki u javnosti koliko je kazni bilo, a bilo ih je dosta. Na neki način naši djelatnici koji su na terenu imaju zadatak, a to je da kontroliraju naplatu. Karte se mogu platiti na parking aparatu, preko SMS, a uskoro će biti dostupna i mobilna aplikacija kako bi se platio parking. Aplikaciju očekujemo svakog trena i bit će na Store-u. To su naši načini plaćanja parkinga, ukoliko se dogodi neka greška s naše strane uz adekvatan prigovor i pojašnjenje, dat ćemo na razmatranje dnevne karte.

Koje su cijene karata po zonama?

Cijene karata su zona 1. 1,50KM, a dok je zona 2. 1,00 KM. To su cijene satnog parkinga. Mjesečne parking karte su 25,00 KM u zoni 1, dok je u zoni 2. 15, 00 KM. Važna napomena je da prvu zonu mogu kupiti samo građani Mostara koji žive u prvoj zoni, odnosno pravne osobe koje imaju sjedišta ili podružnice u prvoj zoni. Svi ostali kupuju po određenim uvjetima drugu zonu. Osim stanovnika druge zone za koje je povlaštena karta 15,00 KM imamo i zaposlenike za koje je mjesečna karta 30,00 KM, odnosno svi oni koji žive van zone naplate a dolaze s područja grada Mostara mjesečna karta je 40,00 KM. Godišnji iznosi karata su 25 posto jeftiniji, odnosno dobijete tri mjeseca gratis parkiranja ako kupujete godišnju kartu.

Kako ste odredili koji dijelovi grada su zona 1 i zona 2 i koliko iznosi mjesečna i godišnja karta?

Zone su definirane na način da je obuhvat zone 1 rađen po glavnim institucijama koje se nalaze u tom području. Iz tog razloga na grafičkom prikazu označavali koje su to glavne institucije koje se nalaze u zoni 1 gdje većina nas ima potrebu ići po bilo kakve dokumente. Zona 1 je smanjena u odnosu na prvotni prijedlog, ostale su konture zone 1 u kontekstu institucija. Sve ostalo je stavljeno u zonu 2 i na taj način smo pokušali pojednostavniti sustav da se građani ne misle gdje je granica koje zone. Znamo da je granica zone 1. gdje su glavne institucije na zapadnoj i istočnoj strani grada, sve ostalo je zona 2. Godišnja cijena karte za zonu 1 je 225,00 KM, a cijena za zonu 2 je 135.00 KM. Svi građani koji rade u bilo kojoj zoni mogu kupiti povlaštenu kartu za zonu 2 i ona iznosi 270,00 KM godišnje. Svi oni koji žive na području grada Mostara, a ne žive u zoni naplate niti rade, godišnja karta je 360,00 KM.

Zašto je velika većina građana „sakrila“ svoja auta od neplaćanja parkinga? Gdje su ljudi parkirali svoja auta?

Moram priznati da to nije nešto što nismo očekivali, međutim iznenadio sam se za prvi dan da su parkinzi bili u dobrom dijelu prazni. Ljudi su bježali u kvartove, parkirali su po zelenim površinama i trotoarima. U kontekstu toga smo gradonačelnik Kordić i ja obavili razgovor s ministrom Bevandom u MUP-u gdje smo dobili podršku. Krenula je ta koordinirana akcija s policijom gdje je važna napomena da je nadležnost Mostar parkinga isključivo na označenim parking površinama. Sve ostale površine su u nadležnosti MUP-a. Iz tog razloga, policija je i krenula s obilaskom kako bi se pokušalo djelovati prema ljudima da se opkaže da parking nije zabranjen nego se samo naplaćuje i da se na neki način prilagođavamo sustavu i sve te površine oko zgrada i trotoare, te tako ne zagrađujemo automobilima. Puno je jednostavnije da se kupi povlaštena parking karta i policija primjenjuje njihove zakonske mjere, prekršajne naloge a sigurno će se to nastaviti dok se ne vratimo u neke civilizacijske okvire. Vjerojatno ljudi čekaju kada će kvartovski parking, te tako iskorištavaju jedan dio vremena. Mi smo sve pripremili za kvartovski parking i slijedi postavljanje vertikalne signalizacije i pitanje je dana kada će proraditi. Komunalnom gradskom poduzeće dajemo da postave vertikalnu signalizaciju i mi ćemo pustiti kvartovske parkinge.

Koje su sankcije za građane koji ne žele platiti parking?

Sankcije su vrlo jednostavne: svatko onaj tko ne bude imao plaćenu parking kartu na jedan od načina, a to su preko parking bankomata, mobilne aplikacije i SMS-a će nakon 10 minuta od zadržavanja na parking mjestu kolika je tolerancija, bit će kažnjen. Ukoliko kontrolor napravi očitanje i budu zadržani više od 10 minuta, vozači će dobiti kao kaznu dnevnu parking kartu. Prva zona 20,00 KM, a druga zona 15,00 KM i imaju 8 dana da je plate. Platiti se može na banci, pošti i u našem uredu. Ukoliko ne platite kaznu unutar osam dana, pokreće se prekršajni nalog koji ulazi u registar kazni i veže se uz registraciju vozila. Nakon toga ako ne izmirite to dugovanje, nećete moći registrirati vozilo. Mi kao Mostar parking smo dobili odobrenje da u takvim slučajevima možemo raditi prekršajne naloge, slične onima koje izdaje policija za promet. Kada se izda prekršajni nalog, građani imaju dužnost platiti prekršajni dug u roku od osam dana u pola cijene s tim da se plaća i kazna za dnevnu kartu.

Hoće li policija intervenirati prema građanima koji nisu platili parkinge?

Neće jer tu interveniraju naši kontrolori. Policija već intervenira na područjima koji su u njihovoj nadležnosti a to su zelene površine, trotoari i bilo koje druge površine koja nisu parking mjesta. Oni na tim površinama primjenjuju zakonske mjere koje su adekvatne i prekršaje koje oni imaju kao mjere. Jučer smo imali priliku vidjeti blizu MUP-a da je policija izašla s paukom jer je bilo vozilo stranih registarskih oznaka. Tako da taj početak koji smo najavljivali od strane policije kako bi se ovaj sustav konačno u prometnom mirovanju uredio funkcionira i vrlo su jasno podijeljene nadležnosti između Mostar parkinga i policije. Ali postoje koordinirane aktivnosti i policije i Mostar parkinga i gradskih inspekcija jer imamo jako puno još uvijek ljudi koji su parking površine zauzele i svakodnevno zauzimaju betonskim kockama, saksijama i stolicama. Jednostavno nam treba malo vremena kako bi ljudi shvatili da parking površine isključivo služe za parking, a ne za nikakve druge djelatnosti. Gradske inspekcije će također u tom području raditi svoj posao i pisati će određene prekršajne naloge.

Koliki prihod na godišnjoj razini očekujete od naplate parkinga?

Trenutno je teško procijenjivati prihode, jer tvrtka Mostar parking nikad nije zaživjela u pravom smislu. Mislim da treba proći određeno vrijeme da bismo moglo procijeniti prihode na pravi način. Naravno da imamo procjenu koju smo napravili, s tim procjenama trenutno nećemo izlaziti u javnost. Treba nam nekoliko mjeseci kako bismo više poradili na navikama tih ljudi.

Planirate li graditi nova parkirališta u gradu?

U svim medijskim istupima sam od početka stalno isticao što je misija i cilj javnog poduzeća Mostar parking, a to je prvo uređenje prometa u mirovanju, zatim uređenje postojećih parking površina zajedno s Gradom koji je i njihov vlasnik i izgradnja novih parking mjesta. Svjesni smo da u Mostaru nema dovoljno parking mjesta. Definitivno je da Mostaru treba dodatnih parking mjesta, moderne garaže. Planove smo već napravili, a prvi korak koji nam slijedi je konsolidacija firme koja je u dugovanjima. Vjerujem da ćemo vrlo brzo moći izići s nekim konkretnim planovima oko izgradnje novih parkirališta i javnih garaža.

Na koji način će Mo parking investirati sredstva uprihodovana naplatom parkinga?

Imate nekoliko različitih modela na kojima se može raditi. Možemo to raditi s nekim javnim ili privatnim partnerom, a različiti su modeli. Definitivno ćemo o tome još razgovarati, tražit ćemo najbolji mogući model da na neki način što prije uspijemo krenuti u planiranje takvih investicija. S druge strane, moramo na neki način i sagledati financijsku situaciju, podršku Grada imamo. Grad će se sigurno također uključiti u taj dio i vjerujem da će možda i takvi projekti građanima vratiti tu sliku i prikazati onu pravu misiju i cilj Mostar parkinga.

Dnevnik.ba

02. svibanj 2024 15:07