StoryEditor
ISTRAGA TEŠKE NESREĆE

Zagonetka za istražitelje: Zašto vlasnik poljskog autobusa ne želi odgovoriti na ključno pitanje?

Piše desk  /  07.08.2022., 22:05h

Od polaska iz Varšave do nesreće autobus je u nešto manje od 21 sat prevalio oko tisuću kilometara dug put

Nakon nesreće poljskog autobusa koji je prevozio hodočasnike u Međugorje i koji je u subotu u 5.40 sati sletio s autoceste na 62. kilometru autoceste A4 prema Zagrebu, između Brezničkog Huma i Komina, najteže je u nedjelju bilo stanje dvoje pacijenata u varaždinskoj Općoj bolnici.

Stanje petero pacijenata bilo je stabilno, a četvero je u subotu navečer zrakoplovom odletjelo za Poljsku. U Čakovcu je smješteno dvoje pacijenata i njihovo stanje je stabilno. U KB-u Dubrava svih šest pacijenata je stabilno, a također i šest pacijenata u KBC-u Zagreb te četvero u Klinici za traumatologiju KB-a Sestre milosrdnice. I dok liječnici i medicinsko osoblje brine o pacijentima, obducenti moraju ustanoviti koje su ozljede preminulih pacijenata bile smrtonosne te sačiniti zapisnike o obdukciji.

Slijedi i priprema dokumentacije kako bi obitelji preminulih u dogovoru s nadležnim ministarstvima mogli doznati kada će moći preuzeti tijela svojih najmilijih kako bi mogli organizirati pogreb, piše Jutarnji list.

Krenuli u petak ujutro

Trenutno je nepoznanica što je pošlo po zlu s obzirom na to da su nadzorne kamere HAC-a sedam minuta prije snimile autobus koji je normalno išao kolnikom autoceste.

Kako je dosad ustanovljeno u istrazi, na kolniku uopće nema tragova kočenja, što ukazuje na to da je vozač najvjerojatnije zaspao. Načelnik PU varaždinske Predrag Benčić u subotu je izjavio da je vozač smrtno stradao, ali nema potvrde je li nesreću preživio i drugi vozač koji je bio u prednjem dijelu autobusa. Je li on taj koji je izletio kroz vjetrobransko staklo, zasad nije potvrđeno. Policiji je poznat identitet svih putnika i vozača. Prema neslužbenim informacijama, vozač autobusa je u dobi većoj od 70 godina. Ako se to potvrdi, postavlja se pitanje je li smio upravljati autobusom te je li možda uzimao neke lijekove koji bi mogli utjecati na njegovu sposobnost upravljanja.

Prema onome što je dosad ustanovljeno, autobus je po redu vožnje krenuo u petak u 9 sati sa željezničke stanice Warszawa-Zachodnia, izjavio je za poljski fakt Jacek Antoszkiewicz, vlasnik prijevozničke tvrtke Megapol. Prema njegovim riječima, autobus je bio ispravan, prošao je sve tehničke testove, no nije želio reći je li vozačima ovo bila prva tako duga ruta.

Moguće manipulacije

- Moj život se raspao. Ljudi, nemojte me mučiti. Šokiran sam i na tabletama za smirenje. Moj život se raspao. Za mene je to strašna tragedija - rekao je očajni vlasnik.

Autobus je prevozio putnike na hodočašće u Međugorje, a organizator je bio ured Bratovštine sv. Josipa. Među hodočasnicima su bila tri svećenika, šest časnih sestara i hodočasnici iz okolice Konina, Sokołówa i Jedlnie kod Radoma. Ministar unutarnjih poslova Davor Božinović još u subotu je rekao da hrvatska policija surađuje s kolegama iz Poljske u istrazi. Još u subotu iz autobusa je izvađen tahograf i pokazalo se da je uništen. Nakon što je ovlašteni tehničar iz njega pokušao pročitati podatke, oni se nisu mogli pročitati, doznaje ekskluzivno Jutarnji list. Što bi to konkretno moglo značiti, pitali smo dipl. ing. strojarstva Zorana Kalauza, izvršnog direktora tvrtke Tahograf iz Svete Nedelje.

- To znači da se neće moći utvrditi kojom se brzinom autobus kretao u trenutku nesreće, a trebala bi biti 100 km/h. Međutim, u tahografu su bile dvije digitalne vozačke kartice, vozačeva i suvozačeva, što upućuje na to da je poljski prijevoznik korektno angažirao dva vozača za tako dalek put. Jedan vozač ne bi, prema propisima, mogao samostalno odraditi putovanje od Poljske do Međugorja. Prema podacima s vozačkih kartica, vozač i suvozač do trenutka prometne nesreće nisu bili ni u kakvom prekršaju radnih aktivnosti i korektno su se zamijenili nakon određenog broja sati vožnje - kaže Kalauz i pojašnjava koja je uloga tahografa i kako taj uređaj radi.

Sve ukazuje na umor

- Tahograf je središnji mjerni instrument u vozilu i svaki profesionalni vozač mora biti jako dobro upoznat s njegovim radom. Sam instrument registrira sve vozačke aktivnosti onoga tko upravlja vozilom, ali i eventualnog suvozača ako je prisutan u vozilu za vrijeme vožnje. Za ove zapise svaki profesionalni vozač ima vlastitu digitalnu vozačku karticu. Riječ je o dokumentu koji je osobno vlasništvo svakog vozača, izgleda poput naše osobne iskaznice, vrijedi pet godina, a svaki vozač ju je dužan umetnuti u digitalni tahograf na početku svoje smjene tj. vožnje. Sve njegove aktivnosti tahograf bilježi u svoju internu memoriju, ali i memoriju same kartice. Profesionalni vozači prilikom redovnih kontrola na cesti mogu biti kontrolirani ne samo za tekuće radne aktivnosti, koje su se dogodile za vrijeme i neposredno prije same kontrole, nego policija i prometna inspekcija imaju pravo provjeriti sve njegove aktivnosti u posljednjih 28 kalendarskih dana. Sve aktivnosti vozača moraju biti zabilježene na vozačkoj kartici, pa čak i kada je vozač bio slobodan, kada je kod kuće s obitelji ili na tjednom odmoru. Ipak događaju se manipulacije, ali i one se mogu spriječiti.

- Kako bi se što je više moguće smanjila mogućnost manipulacije tahografom, pravilima EU je propisano da se provjera ispravnosti rada tahografa mora obavljati najmanje svake dvije godine u ovlaštenim radionicama za tahografe. Radionice su dužne pri periodičkoj provjeri tahografa, kalibracije, provjeriti i postojanje eventualnih uređaja za manipulaciju rada s tahografom te ih ukloniti s vozila i prijaviti to nadležnim institucijama - objašnjava inženjer Kalauz.

Hoće li se na kartici tahografa ili u daljnjoj istrazi otvoriti jedan od mogućih uzroka nesreće jer sve ukazuje na umor vozača: jesu li oba poljska vozača nedovoljno odmorni od drugih vožnji i dugih relacija krenuli na put za Međugorje od 1500 kilometara što je 12 ljudi platilo životom, piše Jutarnji list.

Dnevnik.ba

04. prosinac 2022 02:21