StoryEditor

Od demokrata do republikanskog predsjedničkog kandidata

Piše D  /  29.07.2021., 14:42h

Još od 1988.g Donald Trump planira se kandidirati za predsjednika svijeta, pardon, SAD-a, i evo, ove godine je napokon to i realizirao. Kandidaturu je službeno objavio 16. lipnja, 2015. sloganom “Make America Great Again!” ili “Učinimo Ameriku ponovo velikom!”. Interesantan je ovo i, prema mojem mišljenju, veoma dobro osmišljen slogan. Sasvim je drugo pitanje je li Trump prava osoba koja će SAD učiniti ponovo velikom, ali sa stanovišta političke komunikacije, ovo je fantastično odabran slogan koji vrloma dobro oslikava nezadovoljstvo naroda imidžom koji SAD ima posljednjih godina.

Piše: Alisa Vrabac, PROF komunikacije

Ratoborni republikanci, nisu zadovoljni imidžom oslabljene, neodlučne velesile čiju slavu lagano preuzima Putinova Rusija. Više o ovome, neki drugi put, no važno je bilo smjestiti Trumpov neočekivani uspjeh u jedan širi povijenso-politički kontekst.

Naime, republikanac Donald Trump se svojevremeno u New Yorku izjašnjavao kao demokrat, a danas se izjašnjava i kandidira kao republikanac. Prilagođava se političkim vjetrovima u skladu, valjda, s vlastitim poslovnim interesima. Međutim, treba reći kako je zajedničko objema partijama priznavanje i poštovanje postojećeg ustavnog poretka, te zalaganje za vrijednosti građansko-liberalne demokracije, što je svakako više od onoga što vidimo na našoj političkoj sceni.

Uglavnom, za Europljanina nije lako diferencirati razlike između američkih republikanaca i demokrata. Moglo bi se reći da je Demokratska partija partija siromašnijih, manjina, ugroženih i da se zalaže za socio-ekonomska pitanja. Nešto slično što bi SDP trebao biti kod nas. A nije. Demokratski birači se mogu naći u srednjoj klasi, manje bogatom sloju stanovništva, u velikim gradovima, u radničkim naseljima, sindikalistima, među ženama, crncima, imigranitma,  i latinosima. Za demokrate glasuju i američki intelektualci te mentalno i ideološki progresivniji, liberalniji, manje konzervativni sloj društva. 

S druge strane, Republikanska partija zastupa gospodarske interese, interes korporacija, bogataša i banaka ispred stvarnog interesa američkih građana. Ona se zalaže za slobodni omjer snaga, a manje za izgradnju države socijalne ravnopravnosti i blagostanja za sve građane. Nešto kao što zastupaju nacionalne stranke i druge slične interesne skupine na Balkanu, s tim što se nacionalne stranke kod nas ne bore za slobodno tržište nego za monopol nad slobodnim tržištem. Republikansku partiju biraju pripadnici višeg ili višeg srednjeg staleža, velikim dijelom bijelci, ekonomski snobovi i bogati nasljednici, tatini sinovi.

Donald John Trump (1946.)

Trump nije novo lice ni malih ekrana, ni tiska, a u posljednje vrijeme, ni društvenih medija. Donald Trump je poslovni magnat vrijedan nekoliko milijardi dolara, posljednjih desetljeća prisutan diljem SAD-a u raznoraznim oblicima. On je prije svega građevinski poduzetnik koji se obogatio iskoristivši krizu nekretnina, a potom je stečeni novac vješto iskoristio pokrenuvši proizvodnju brendirane odjeće za poslovne ljude. Donald je poznat i po mnogim drugim brendovima, pa njegov prepoznatljivi monogram možemo naći na košuljama, kravatama, manžetnama, gaćama da prostite i sl.

No, proizvodi Donalda Trumpa se najčešće proizvode u Kini i ciljna grupa su mu postali zapravo “oni koji žele biti uspješni, ali to nisu… no, oni prosto vape za tim da ih drugi takvima vide.” Kako bi vam približili brend identitet Donalda Trumpa, potsjetit ćemo vas na kultnu englesku humorističnu emisiju “Mućke” i svima nam omiljenog lika Delboya te njegovog neprevaziđenog sitno-šićarskog poduzetničkog duha koji, eto, nikad jadan da uspije do kraja. To je dakle danas  postao primarni konzument Trumpovog brenda, bar u Americi.

Ciljna grupa se, dakle, vremenom iskristalizirala u male poduzetnike i sitne mešetare američkih geta. Vrlo često se njegovi proizvodi mogu naći u outletima i discount lancima tj. lancima gdje je sve sniženo najmanje 70 posto tipa Value City, Marshalls i sl. No dobro. Trump i ide logikom velikih brojeva i na volumen. Zato su vremenom neki od njegovih proizvoda, baš kao i njegov njujorški penthouse, i postali kičasti i populistički. Kao da mu je zlatni dekor enterijera osmislio Sadam Husein ili neki drugi arapski diktator. Međutim, ovi estetski afiniteti ne iznenađuju jer u principu karakter Donalda Trumpa upravo diktatorski.

Na Balkanu se na sličan način, kičasto i neukusno, prodaju političke stranke i njihovi kandidati, prodajući populizam a ne kvalitetne političke platforme, baš kao i protagonista ovog sadržaja, republikanski kandidat za predsjednika Amerike - Donald Trump. Sjetite se samo nekih predizbornih obećanja iz 2014. i sve će vam biti jasno.

Politička kampanja

Trumpova politička kampanja obiluje populističkim naslovima, precizno odabranim populističkim temama, kontradiktornostima i neizostavnim američkim političkim spektaklom. Određene slične elemente amerikaniziranog  političkog spektakla smo mogli naći u kampanji SBB Fahrudin Radončić u BiH, tijekom izbora u listopadu 2014., ali se zaista radilo o mrvicama. Danas je vidimo i u hrvatskom SDP-u, te je utjecaj kolege Amerikanca Alexa Browna, očigledan. Pitanje je je li Balkan sa svim svojim problemima raspoložen za  spektakle ovog intenzitet? 

Pogotovo je pitanje obraća li Milanović uopće svojoj ciljnoj grupi (SDP), koja po svojoj naravi nije nacionalistička. Vrlo je moguć SDP BiH scenarij. Ne baš toliki debakl, ali svakako je moguće da će Milanovića napustiti jedan dio njegovih obrazovanijih, i manje nacionalistički nastrojenih birača.

No da se vratimo Trumpa. Važno je, za sad, da je osnova njegove kampanje negativna kampanja u kojoj žestoko, bez dlake na jeziku i bez pardona, glasno i u srž napada političke protivnike. Osim političkih protivnika, on napada i vrijeđa manjine, Meksikance, imigrante, žene, novinare itd. No, i njemu bi se moglo štošta spočitati.

Letterman, TV voditelj, prosvjetitelj

Na primjer, dok je jedan od njegovih političkih planova taj da izgradnjom zida prema Meksiku zaštiti američku ekonomiju od navale emigranata iz južne Amerike i Kine, istovremeno svoje brendove proizvdi upravo tamo jer biznis je biznis, a u Kini je proizvodnja jeftinija. Nothing personal! Međutim, da su u laži kratke noge, uvjerio nas je poznati američki TV voditelj, David Letterman, kada je raskrinkao ovaj Trumpov politički plan tako što je dokazao da su košulje koje prodaje Trump sašivene u Bangladešu, a kravate u Kini. 

I ne, novinar nije dobio otkaz zbog raskrinkavanja jednog od najbogatijih i poslovno najutjecajnijih ljudi SAD-a, političara Donalda Trumpa.

Javni nastupi

Jer dok je Kineza, bit će i svilenih kravata. Dok je istočne Europe, bit će i lijepih žena. Dok je političkog spektakla, kruha i igara, bit će i desno orijentiranih glasača pa tako i Donalda Trumpa. Sreća pa uvijek i u svemu u ovom univerzumu postoji neka protuteža, ying-yang, a u američkom slučaju, američki demokrati.

( Ovaj tekst napisan je 12.10.2015. godine )

Dnevnik.ba

19. travanj 2024 05:55