StoryEditor

HDZ i SDP ostaju ključni igrači na političkom tržištu Hrvatske

Piše D  /  29.07.2021., 14:49h

Predizborna kampanja u Hrvatskoj bit će drukčija od prethodne zbog činjenice da je sada na sceni Hrvatska demokratska zajednica (HDZ) pod novim vodstvom Andreja Plenkovića, koji donosi novi stil te kao potpredsjednik Odbora za vanjsku politiku Europskog parlamenta sigurno neće inzistirati na ideološkim temama poput njegova prethodnika Karamarka, a koje su odgovarale i njegovu rivalu, predsjedniku Socijaldemokratske partije (SDP) Zoranu Milanoviću.


Isti igrači

Ovo je u intervjuu za Fenu izjavio dr. Božo Skoko, izvanredni profesor na Fakultetu političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu i direktor Agencije za odnose s javnošću Millenium promocija, govoreći o predizbornoj kampanji i prijevremenim izborima u Hrvatskoj 11. rujna.

- HDZ izlazi samostalno na izbore bez koalicije s nizom desnih stranaka, koje su vukle cijelu stranku od centra prema desnici. MOST neovisnih lista već se okušao u vlasti pa se neće moći prodati isključivo kao "nova" opcija. SDP se nije puno promijenio i ponudit će kao ključne ljude ista lica koja smo gledali u prethodnoj prilično neuspješnoj Vladi. Međutim, na izbore izlaze u prilično širokoj - Narodnoj koaliciji, koja više nije "ljevica" budući da ima i Hrvatsku seljačku stranku (HSS) koja je pozicionirana na desnom centru. Dakle, na taj način žele izbjeći ideološko svrstavanje na ljevicu i pokazati da su poželjni svima - rekao je Skoko.

Kampanja će biti relativno kratka i morat će se voditi za vrijeme godišnjih odmora, što bi ljude moglo prilično iritirati. Zato će svim političkim akterima biti prilično izazovno kako otvoriti i nametnuti određene teme, a da to ne bude kontraučinkovito, mišljenja je Skoko.

- Također ljudi su prilično umorni od politike i politiziranja pa očekuju konkretne odgovore o gospodarskim temama, životnom standardu, sigurnosti... Mislim da će stranke morati ponuditi odgovore na ta pitanja. Drugi ključni adut bit će ljudi na listama. I dosadašnji izbori su pokazali kako to može biti motivirajući faktor budući da su birači često nagrađivali nova lica. A ne treba zanemariti ni činjenicu da postoji preferencijalno glasovanje koje omogućuje pojedincima da se izbore za Sabor bez obzira na to koji su na listi, što su neki već na prošlm izborim pametno iskoristili - objašnjava Skoko.


Iskorak Mosta

Naglašava da je očito da raste broj birača koji nisu zadovoljni ni ljevicom predvođenom SDP-om, ni desnicom na čelu s HDZ-om pa pokazuju priličnu otvorenost prema novim opcijama, odnosno takozvanim trećim putevima. Bili su to Laburisti, pa Orah, te na kraju Živi zid i Most.

-Međutim, većina tih novih opcija se brzo istopila jer očito nisu ponudili ono što su ljudi očekivali. Most je do sada napravio najveći iskorak jer je ušao u Vladu, uvjetovao i doslovno ucijenio SDP i HDZ da se mijenjaju i počnu demokratizirati. Imaju i neke rezultate. Ali u određenim segmentima su pokazali nepoznavanje funkcioniranja nacionalne politike pa su prilično usporavali neke političke procese. Doduše mogli bi poentirati na principijelnosti što će dio ljudi sigurno honorirati. Uz njih i Živi zid kao ozbiljnija treća opcija na sljedećim izborima bi se mogao pokazati i zagrebački gradonačelnik Milan Bandić, odnosno njegova Stranka rada i solidarnosti. Činjenica je da HDZ i SDP ni približno ne mogu dobiti glasova kao što su dobivali prethodna desetljeća i da je otvoren procjep za nove opcije. Međutim, ove dvije velike stranke i dalje ostaju ključni igrači na političkom tržištu - rekao je dr. Skoko.


Plenković nakon Karamarka

Govoreći o promjenama na čelu HDZ-a, i činjenici da su i Tomislav Karamarko i Andrej Plenković za poziciju predsjednika HDZ-a dobili gotovo aklamativnu podršku članstva HDZ-a, a politički prioriteti, pa i sam stil su im, u najmanju ruku, drukčiji, Skoko kaže da se članstvo HDZ-a i ovog puta pokazalo prilično pragmatično.

- Svjesni su očito da im može pomoći potpuno novo, europsko lice, lišeno bilo kakvog tereta prošlosti... Mnogi su bili uvjereni da Karamarko može osigurati stabilnu vladu i bez Mosta. Kad mu to nije uspjelo članstvo se očito okrenulo od njega. On je to na vrijeme shvatio i dao ostavku, što je bio mudar potez. Tako je otvorio proces za stvaranje jednog novog, drugačijeg HDZ-a. Jasno, predsjedništvo zasad ostaje isto, ali će se promjene vidjeti već po sastavu izbornih lista - kaže Skoko.


Stereotipi Balkana

Dr. Božo Skoko je ekspert za brendiranje država i na tu temu je objavio više publikacija, posebno istražujući Hrvatsku u kojoj živi i domovinu porijekla Bosnu i Hercegovinu.

Ističe kako je cijela naša regija još prilično opterećena stereotipom o Balkanu, koji je u globalnoj javnosti negativan. Hrvatska je, kaže, napravila najveći iskorak u regiji pozicionirajući se kao lijepa turistička destinacija.

-Mnogo toga joj je išlo naruku, ali ne smijemo zanemariti činjenicu da na svojoj turističkoj promociji radi sustavno više od dvadeset godina i kontinuirano ulaže u kvalitetu ponude. Dakle, ništa ne dolazi slučajno. Ali isto tako mislim da Hrvatska nije dovoljno iskoristila svoje članstvo u Europskoj uniji i svijetu predstavila još neke svoje adute i posebnosti - ističe Skoko.

S druge strane, Bosna i Hercegovina se u svijetu još prepoznaje po ratu i njegovim posljedicama, odnosno političkim problemima.

-Naruku nam ide činjenica da svijet traga za novim i drugačijim. Tako i ovu zemlju mnogi otkrivaju kao ugodno iznenađenje koje ima što ponuditi svijetu - od autohtonog načina života i bogate gastronomije do iznimnih prirodnih ljepota i bogate povijesne i kulturne baštine. Vrijeme je da BiH prestane biti objekt kojim se drugi bave i predstavljaju ga svijetu kako oni žele te postane subjekt koji će se kvalitetno samostalno predstaviti svijetu. Pri tome tri konstitutivna naroda pa ako hoćete i tri identiteta povezana u jedan zajednički mogu biti iznimna prednost, ako se sve to lijepo "upakira" u procesu brendiranja. Mislim da je ključni problem i Hrvatske, i BiH što dovoljno ne cijenimo i poštujemo svoje te mislimo da je sve bolje što dolazi iz svijeta. A svijet je nerijetko iznenađen bogatstvom koje imam,o ali ga ne znamo zaštititi, njegovati i prezentirati. Za početak krenimo od naših prirodnih posebnosti, koje su jedinstvene u svijetu. Drugdje bi na njima zarađivali milijune. Živimo u vremenu kad je postalo prioritetom vlada upravljati nacionalnim identitetom i imidžom, odnosno brendom jer to donosi ne samo popularnost u svijetu već i investicije, turiste, nova radna mjesta, zaštitu identiteta te zaradu - rekao je u razgovoru za Fenu dr. Božo Skoko, izvanredni profesor na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu.

( Ovaj tekst napisan je 20.07.2016. godine )

Dnevnik.ba

25. travanj 2024 06:18