Erdoganova medijska diktatura oko referenduma

Turska

Erdoganova medijska diktatura oko referenduma

tra 15, 2017
dnevnik.ba
dnevnik.ba

Prosvjednici protiv promjena Ustava u Turskoj

Pristalice odgovora „ne“ na predstojećem referendumu o ustavnim promjenama u Turskoj nemaju ni izdaleka ravnopravan tretman u medijima. Televizijske stanice jasno favorizuju stavove vladajuće AKP.

Kampanja pristalica i protivnika spornog referenduma o promjeni turskog Ustava je okončana. I na velikim televizijskim kanalima referendum je glavna tema. Njegovi protivnici, doduše, ne mogu da dođu do riječi.

Na primjer, prokurdska stranka HDP. „Kako na državnoj, tako i na privatnim televizijama, to je pravi embargo", žali se za DW Saruhan Oluč, zamjenik kopredsjednika HDP. "Državna televizija TRT nas nijednom nije pozvala. A i privatna televizija FOX TV je prošle nedjelje samo jedan jedini put uživo prenijela izjavu jednog našeg poslanika u Ankari. To je jasno difamiranje", kaže Oluč.

Taj utisak potvrđuje i izvještaj koji je nedavno objavila platforma „Jedinstvo za demokratiju". Ona objedinjuje više od 100 različitih inicijativa i organizacija. Rezultat njenog izvještaja: uoči referenduma, velike turske televizije su krajnje nepravedno raspodijelile vrijeme posvećeno predstavljanju pristalica ustavnih promjena i njihovih protivnika.

Ravnopravan tretman nije poželjan

Izvještaj se oslanja na podatke Vrhovnog radiotelevizijskog saveta Turske (RTUK). Njime je obuhvaćeno 17 televizijskih postaja, među njima i TRT1, privatni Kanal D, CNN Turk, Fox TV i HaberTurk. Rezultat: predstavnicima predsjedničkog ureda i vladajuće stranke AKP je u prve tri martovske nedelje u emisijama uživo dodijeljeno 470 sati emitovanja.

Opoziciona socijaldemokratska CHP, koja se zalaže za „ne" na referendumu, dobila je samo 45 sati. Prokurdska HDP nije dobila ni minut. Izvještajem su obuhvaćeni i podaci iz informativnih emisija; razlika je i tu ogromna: Od 1. do 10. marta, sljedbenicima predsjednika Erdogana i članovima AKP je u vijestima bilo posvećeno 136 sati, CHP – 17 sati a HDP – samo 33 minuta.

Turski mediji ne moraju strahovati ni od kakvih posljedica zbog toga. Jer, vlada je mjesec i pol dana pred referendum donijela ukaz kojim su ukinute važeće kazne za medijske kuće koje neravnopravno tretiraju stranke. Otada je jasno da vlada želi da u okviru predreferendumske kampanje priguši opozicione stavove.

Strah od desničarskih protivnika referenduma?

Posljedice tih ograničenja ne osjećaju samo socijaldemokrate CHP i prokurdska HDP, već i opoziciono krilo nacionalističke stranke MHP. Grupa oko Sinana Ogana (koja je sada već isključena iz stranke) usprotivila se Erdoganu i time i svom šefu Devletu Bahčeliju. To bi moglo da postane opasno i za Erdogana. Dok Bahčeli podržava stvaranje predsjedničkog sistema vladavine, Oganova grupa se zalaže za Ne! na referendumu. I mogla bi da pridobije za takav stav i Erdoganove pristalice.

Sinan Ogan u tome vidi jedan od razloga zbog kojeg ni on ni njegovi ljudi nisu mogli da izjave ništa u državnim medijima. „Kada socijaldemokratska CHP pozove narod da na referendumu kaže "Ne!", taj poziv neće slijediti nijedan desničar. Ali, pošto smo mi usred desnog krila, sve što kažemo ima veliki uticaj. Zato mediji ne guše CHP kao nas", rekao je Ogan za DW. On dodaje da je imao samo jedan nastup na televiziji FOX TV. „Mejnstrim-mediji kao HaberTurk, NTV, CNNTurk, neki put nas spomenu, posvete nam dvije rečenice u vijestima".

Ogan optužuje državnu televiziju TRT1 da pod plaštom informiranja o referendumu vrši  propagandu u korist Erdogana. On tvrdi i da su privatne televizije dobile Erdoganovo naređenje da ne dozvole opozicijskim političarima MHP da stanu pred kamere".

Dnevnik.ba